Związek Dealerów Samochodów w imieniu branży dystrybutorów samochodów zwrócił się do Ministra Infrastruktury o zainicjowanie pilnych prac legislacyjnych mających na celu usunięcie z polskiego systemu prawnego instytucji rejestracji czasowej z urzędu, będącej etapem postępowania w przedmiocie rejestracji pojazdu.
Obecnie taka rejestracja ma miejsce na podstawie art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i jej istnienie stanowi poważny problem dla dealerów samochodów. Wynika to z tego, że w trakcie trwania tej rejestracji nie jest możliwe zarejestrowanie pojazdu na jego kolejnego właściciela, co z kolei w praktyce bardzo utrudnia lub uniemożliwia sprzedaż pojazdu. Dotyczy to aut używanych nabytych w ramach trade-in oraz aut sprowadzonych przez dealera, którym upływa termin 90-dniowy. Dotyczy on także dealerskich aut nowych będących w trakcie samorejestracji.
Zgodnie z przepisami PRD, postępowanie w przedmiocie rejestracji pojazdu jest dwuetapowe – składa się z rejestracji czasowej z urzędu oraz z rejestracji (tzw. stałej). Obecnie oba te etapy kończone są oddzielnymi decyzjami administracyjnymi. W momencie złożenia wniosku o rejestrację pojazdu otwiera się postępowanie w przedmiocie rejestracji czasowej pojazdu i jest ono następnie zakończone decyzją administracyjną. Jest ona doręczana stronie wraz z wydaniem pozwolenia czasowego (tzw. miękkiego dowodu) i tablic. Po wydaniu decyzji o rejestracji czasowej, na podstawie pierwotnego wniosku prowadzone jest postępowanie w przedmiocie rejestracji (tzw. stałej), które również jest kończone decyzją administracyjną.
Cały problem w związku ze zbyciem pojazdu w trakcie trwania rejestracji czasowej wynika z tego, że starostowie w większości nie widzą możliwości stosowania art. 30 § 4 KPA. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku praw zbywalnych, do których należy prawo własności pojazdu, w razie zbycia tego prawa miejsce dotychczasowej strony zajmuje jej następca prawny, co w przypadku zbycia pojazdu oznacza wejście w prawa zbywcy, który złożył wniosek o czasową rejestrację pojazdu, przez nowego nabywcę pojazdu.
Mając na uwadze fakt, że rejestracja czasowa z urzędu jest reliktem, a pierwotnie jej celem była możliwość „sprawdzenia” pojazdu (obecnie tę rolę pełni badanie techniczne, które musi być aktualne w dacie złożenia wniosku o rejestrację), uważamy że jej istnienie w przepisach jest już niepotrzebne i stanowi tylko zbędne obciążenie dla przedsiębiorców. Uważamy, że należy zachować instytucję pozwolenia czasowego wydawanego w starostwie oraz następczo drukowanie dowodu rejestracyjnego przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, ale w postępowaniu o rejestrację pojazdu powinna być wydawana tylko jedna decyzja – finalna decyzja o rejestracji pojazdu. Etapem postępowania kończonego tą decyzją byłoby wydanie właścicielowi pojazdu pozwolenia czasowego po rozpatrzeniu wniosku o rejestrację, co przyjęłoby formę znanej prawu administracyjnego instytucji czynności materialno-technicznej.
Do wniosku ZDS przyłączyły się inne organizacje, w tym te reprezentujące samorządy i wydziały komunikacji.