Od 1 stycznia 2024 roku obowiązuje nowy przepis art. 73 aa ust. 1 Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem właściciel jest obowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej, lub sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zgodnie z art.73 aa ust. 3 Prawa o ruchu drogowym, termin ten dla przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami wynosi 90 dni.
Jednym z problemów jaki się pojawił przy stosowaniu nowych przepisów jest, co w przypadku gdy sprzedaż pojazdu nastąpi przed upływem terminu na złożenie wniosku o rejestrację. Niektóre starostwa stoją na stanowisku że w przypadku pojazdów importowanych (pkt 2) oraz sprowadzonych z innego kraju UE (pkt 3), konieczne jest wcześniejsze złożenie wniosku o rejestrację pojazdu, przed jego sprzedażą klientowi, nawet jak nie upłynął 90-dniowy termin.
Związek Dealerów Samochodów w powyższym zakresie wydał opinię prawną, która jest do pobrania ze Strefy Członkowskiej. Zostały także wydane objaśnienia Ministra Infrastruktury z dnia 11 października 2024 roku znak DTD-3.4400.558.2024, w których organ wskazał, że niezasadne jest nakładanie administracyjnej kary pieniężnej.
Obecnie toczy się w całej Polsce kilkaset postępowań w kwestii nałożenia kar, dotyczą one jednak głównie komisów, które przywożą auta bezpośrednio z zagranicy. Na chwilę obecną samorządowe kolegia odwoławcze w ogromnej większości przychylają się do stanowiska sprzedawców samochodów. Dysponujemy następującymi decyzjami pozytywnymi:
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 30 kwietnia 2024 roku znak SKO.4141.224.2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 14 maja 2024 roku znak SKO.522.125.2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie z dnia 28 czerwca 2024 roku znak SKO.472.922.252.2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia 26 lipca 2024 roku znak SKO-522-208/24
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 29 lipca 2024 roku znak SKO.4120.94.1218.2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 6 września 2024 roku znak SKO.RD/4120/94/2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 19 września 2024 roku znak SKO.RD-52/3268/479/2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z dnia 24 października 2024 roku znak SKO.DP.4114.196.1890.2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce z dnia 29 października 2024 roku znak SKO/4114/183/2024
- decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 30 grudnia 2024 roku znak SKO-RD-4120-266/24
Zostały także wydane dwa korzystne wyroki sądów administracyjnych (orzeczenia.nsa.gov.pl):
- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w wyroku z dnia 30.10.2024r. sygn. akt III SA/Łd 460/24,
- wyrok Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 06.02.2025r. w sprawie sygn. akt VIII SA/Wa 746/24.