Ustawa o ochronie sygnalistów zaczęła obowiązywać już 24 września 2024 roku. Nowe przepisy to nie tylko wzmocnienie ochrony osób odpowiedzialnych za zgłaszanie nieprawidłowości w przedsiębiorstwach, ale też szereg obowiązków dla pracodawców.
Kluczowe obowiązki pracodawców zatrudniających co najmniej 50 osób obejmują:
- ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych,
- wyznaczenie jednostki upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń,
- określenie sposobów przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistów
- trybu postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo;
- prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych, w którym dane będą przechowywane przez okres 3 lat
- zapewnienie ochrony poufności tożsamości sygnalistów i osób trzecich związanych ze zgłoszeniem
Naruszenie obowiązków wynikających z ustawy będzie podlegać sankcjom karnym. Może także powodować odpowiedzialność cywilną pracodawcy – sygnalista, który doświadczył działań odwetowych, będzie mógł wystąpić o odszkodowanie lub zadośćuczynienie.
20 września odbyło się szkolenie z zakresu sygnalistów w firmach dealerskich zorganizowane przez Związek Dealerów Samochodów. W trakcie spotkania została przedstawiona procedura wdrożenia założeń ustawy o sygnalistach w przedsiębiorstwach dealerskich.
Procedura dostępna jest w Strefie Członkowskiej ZDS.