W 14 sierpnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 1147/24 uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w przedmiocie podatku akcyzowego. Wnioskodawcą interpretacji i skarżącym w sprawie była Mazda Motor Poland.
Organy podatkowe stały na stanowisku, że tzw. miękkie hybrydy – Mild Hybrid Electric Vehicles (“MHEV”) podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na zasadach ogólnych. Przywołany wyrok WSA zakwestionował to stanowisko. Interpretacja podatkowa dotyczyła dwóch wariantów napędu samochodów:
- układu posiadającego dwa rodzaje silnika: spalinowy – silnik tłokowy wewnętrznego spalania oraz silnik elektryczny o napięciu 24V; układ nie umożliwia samodzielnego ruszania i jazdy bez pracy silnika spalinowego, wspomaga jednak m.in. rozruch silnika spalinowego,
- układu posiadającego dwa rodzaje silnika: spalinowy – silnik tłokowy wewnętrznego spalania oraz silnik elektryczny o napięciu 48V; w układzie silnik elektryczny potrafi obsługiwać przez krótki czas jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym, przy spełnieniu określonych warunków jazdy (przy niskim obciążeniu i niskiej prędkości).
Najważniejszą tezą pochodzącą z wyroku jest to, że żeby zakwalifikować auto jako hybrydę nie jest potrzebne, żeby silnik elektryczny pojazdu musiał w którymkolwiek momencie samodzielnie napędzać pojazd, a może on służyć wyłącznie jako „dopalacz” silnika spalinowego. Sąd wskazał, że w obu wariantach napędu samochodów moc silnika elektrycznego jest wprost, bezpośrednio przenoszona na funkcję wprawiania samochodu w ruch, że ta moc, choć relatywnie niewielka (mniejsza, niż w tzw. pełnych hybrydach), kierowana jest bezpośrednio na ruch samochodu, na jego wał korbowy lub wałek wejściowy skrzyni biegów, w ten sposób wprost i bezpośrednio uzupełniając moment obrotowy silnika spalinowego. Mamy więc nadal do czynienia z hybrydowym napędem spalinowo – elektrycznym w prawnym sensie tego określenia, tj. w sensie wynikającym z literalnego brzmienia art. 105 pkt 1a lit. a oraz pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym.
Przypomnijmy, że zgodnie z tym przepisem stawka akcyzy dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych wynosi 9,3 % podstawy opodatkowania, a dla hybryd o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej wynosi 1,55 % podstawy opodatkowania.
Stawki te są znacząco niższe od stawek stosowanych na zasadach ogólnych, które wynoszą 18,6 % podstawy opodatkowania dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych i 3,1 % podstawy opodatkowania dla pozostałych pojazdów.
Wyrok nie jest prawomocny, ale wyraźnie wskazuje jaką wykładnię przepisów należy przyjąć w przypadku akcyzy od tzw. miękkich hybryd.