7 grudnia 2023 roku odbyła się sesja Rady m.st. Warszawy podczas, której przyjęto uchwałę o powołaniu w stolicy strefy czystego transportu. To druga SCT w Polsce. Obrady pomimo zakłócania poprzez grupę blisko stu osób, po wielu godzinach zakończyły się pozytywnym wynikiem dla przyjęcia SCT w Warszawie. W międzyczasie przewodniczący postanowił udzielić głosu wszystkim zainteresowanym, co spowodowało że obrady nad strefą trwały ponad 8 godzin.
Podczas prac przyjęto dwie poprawki radnych Koalicji Obywatelskiej „zmiękczające” strefę. Po pierwsze przywrócono nieco mniejszy obszary strefy, znany z pierwszej wersji projektu, obejmujący głównie centrum miasta. Po drugie wprowadzono wyłączenie dla osób mieszkających i płacących podatki w całej Warszawie dotyczące aut niespełniających wymogów. Regulacje SCT będą je obowiązywać dopiero od 2028 roku. Projekt pierwotny zakładał takie wyłączenie tylko dla samochodów mieszkańców samej strefy.
Za przyjęciem projektu pojawiło się 37 głosów (głównie KO i Lewica), przeciw 16 (głównie PiS). 2 osoby wstrzymały się od głosowania.
Pierwszy etap obowiązywania strefy rozpocznie się 1 lipca 2024 roku. Zakaz obejmie auta benzynowe z normą Euro1 oraz diesle z normami Euro1, Euro2 i Euro3.
Przewidziano hybrydowy system kontroli pojazdów poruszających się po strefie i wjeżdżających na jej teren. System zakłada wykorzystanie zarówno istniejącego systemu kamer i standardowych kontroli patrolowych. Naklejki uprawniające do wjazdu będą obowiązywały tylko ok. 5% pojazdów, których uprawnień nie będzie dało się potwierdzić za pomocą systemu CEP.
Należy zakładać że strefa zostanie zaskarżona do sądu administracyjnego przez wojewodę, jak również przez szeregowych obywateli lub organizacje. Istnieje możliwość, że sąd wstrzyma wykonalność.