Wszystko wskazuje na to, że program dopłat do aut elektrycznych dla klientów indywidualnych ruszy w pierwszym kwartale 2020 roku. Jak już informowaliśmy, IBRM SAMAR wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z zapytaniem, co należy rozumieć przez występującą w rozporządzeniu o dopłatach definicję „auto nowe”, które formalnie może uzyskać możliwość dopłaty z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i czy jako „nowe” będą traktowane auta elektryczne służące wcześniej dealerom jako samochody demonstracyjne?
W odpowiedzi NFOŚiGW wskazał, że aby uzyskać dopłatę auto nie może być wcześniej zarejestrowane, z wyjątkiem instytucji profesjonalnych rejestracji pojazdu czyli samochodów, które do jazd testowych wyposażone zostały w profesjonalne tablice rejestracyjne. Bowiem zgodnie z art. 80w pkt. 6 prawo o ruchu drogowym, na podstawie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego starosta nie może dokonać rejestracji pojazdu, o której mowa w art. 73 PRD (rejestracja pojazdu) i art. 74 PRD (czasowa rejestracja pojazdu). Rejestracja profesjonalna nie jest więc pierwszą rejestracją pojazdu. W związku z tym klient, chcący nabyć w ramach programu dopłat samochód, który jeździł na „tablicach dealerskich”, może aplikować o dopłatę, bo jest to pojazd nowy i nigdy nie rejestrowany.
Objaśnienie to jednoznacznie wskazuje, że samochody elektryczne wykorzystywane jak samochody demonstracyjne, dla których dealer dokonał rejestracji czasowej lub stałej nie będą mogły zostać objęte dopłatami.
ZDS prosi wszystkich dealerów o zwrócenie uwagi swoim importerom na tę interpretację. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Związek importerzy marek Nissan i Renault wydali już rekomendacje swoim sieciom by elektryczne auta demo, ze względu na dotacje, były wykorzystywane tylko na „tablicach dealerskich”. Na stanowiska pozostałych importerów czekamy.