Zgodnie z nowymi przepisami, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku, zasady rozliczania kosztów amortyzacji oraz kosztów związanych z leasingiem i najmem samochodów osobowych zostaną zmienione. Kluczową nowością jest uzależnienie limitów od poziomu emisji CO₂ danego pojazdu. Wprowadzony zostaje trójstopniowy podział limitów: 225 000 zł dla pojazdów całkowicie zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych), 150 000 zł dla samochodów z niską emisją CO₂ (poniżej 50 g/km) oraz 100 000 zł dla wszystkich pozostałych aut, w tym większości spalinowych i części hybryd.
Nowa siatka limitów budziła wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do samochodów typu Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). Wiele z nich, aby zachować wyższy limit 150 000 zł, musi spełniać warunek emisji poniżej 50 g CO₂/km. W praktyce rynkowej pojawiały się rozbieżności w danych o emisji, zwłaszcza między wartościami wpisywanymi do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) a danymi z homologacji.
W odpowiedzi na te niejasności, Ministerstwo Finansów wydało oficjalne stanowisko, które ma kluczowe znaczenie dla podatników i całej branży. Ministerstwo potwierdziło, że o zakwalifikowaniu danego modelu PHEV do limitu 150 000 zł (przy emisji poniżej 50 g CO₂/km) decydować ma średnia ważona emisja CO₂ z dokumentu homologacyjnego (CoC), a nie jakakolwiek inna wartość wpisana do CEPIK. Stanowisko to jednoznacznie określa, że podstawą do ustalenia limitu jest wartość homologacyjna, a dane w CEPIK będą sukcesywnie ujednolicane. Dla przedsiębiorców, którzy planują inwestycje flotowe, oznacza to konieczność dokładnego sprawdzenia danych emisyjnych konkretnych modeli PHEV, aby mieć pewność, że kwalifikują się one do korzystniejszego limitu 150 000 zł. Modele, które przekroczą próg 50 g CO₂/km, zostaną objęte najniższym limitem 100 000 zł, co w konsekwencji przełoży się na niższe koszty uzyskania przychodu i wyższe obciążenie podatkowe. Należy również pamiętać, że dotychczasowe zasady (150 000 zł dla większości aut) będą stosowane wyłącznie do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do 31 grudnia 2025 roku.
















