Minister Energii i Minister Finansów podpisali rozporządzenie w sprawie wsparcia dla osób fizycznych w ramach Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Zostało ono skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw i ma wejść w życie 14 dni od opublikowania tamże. Oznacza to, że pierwsze wnioski klienci będą mogli składać jeszcze w listopadzie tego roku (o ile zostanie ogłoszony „nabór”).
Do tej pory Polska była białą plamą jeżeli chodzi o dopłaty do zakupu nowych samochodów, podczas gdy ogromna większość krajów unijnych stosowała z powodzeniem ten mechanizm odnawiania parku pojazdów. Nowe przepisy są pierwszymi wprowadzającymi w Polsce bezpośrednie dopłaty do zakupu nowych pojazdów w ogóle.
Rozporządzenie przewiduje wsparcie do zakupu tylko nowego pojazdu kategorii M1 (o której mowa w załączniku nr 2 § do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym) wykorzystującego do napędu:
- energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub
- wyłącznie energię elektryczną.
Przypomnijmy też, że trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, które zawiera zapisy dotyczące wsparcia dla wielu innych kategorii pojazdów oraz – co ważne – budowy infrastruktury ładowania/tankowania. Rozporządzenie to od początku budziło zastrzeżenia dealerów, ponieważ przewidywało ono możliwość wsparcia jedynie dla przedsiębiorców, a dla klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej już nie. Dodatkowo wsparcie dla przedsiębiorców musiałoby być poprzedzone dosyć skomplikowanym postępowaniem prowadzonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nowe rozporządzenie dotyczy więc tylko osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i jest znacznie prostsze.
Wsparcie udzielane będzie po ogłoszeniu „naborów”, które będzie organizował zarządzający Funduszem Niskoemisyjnego Transportu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zainteresowana osoba (lub osoby) będą musiały złożyć wniosek (wymogi wniosku określają przepisy). Podstawą do udzielenia wsparcia będzie umowa zawarta pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a beneficjentem, której elementy konieczne również są określone.
Wsparcie będzie wypłacane już po zakupie samochodu, po przedstawieniu przez beneficjenta dokumentów:
- kopii faktury zakupu nowego pojazdu wystawionej na osobę fizyczną lub osoby fizyczne, przy czym faktura ta powinna zawierać co najmniej informacje o rodzaju zakupionego pojazdu oraz rodzaju napędu;
- kopii dowodu rejestracyjnego zakupionego pojazdu;
- kopii dokumentu ubezpieczenia zakupionego pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, na okres 1 roku od dnia zakupu pojazdu, oraz zobowiązania osoby fizycznej lub osób fizycznych do zawarcia umowy takiego ubezpieczenia na okres następnego roku.
Maksymalna wysokość wsparcia dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w jednym naborze wynosić będzie:
- w przypadku zakupu pojazdu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną – 30% ceny nabycia, nie więcej jednak niż 37 500 zł;
- w przypadku zakupu pojazdu wykorzystującego do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych napędzanego wodorem – 30% ceny nabycia, nie więcej jednak niż 90 000 zł.
Wsparcie na zakup pojazdu, pojazdu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną będzie udzielane jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie będzie przekraczać 125 000 zł. Natomiast wsparcie na zakup pojazdu wykorzystującego do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru będzie udzielane jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie będzie przekraczać 300 000 zł. Chodzi tu o kwoty brutto.
Całość rozporządzenia znajduje się w tym miejscu.