W nawiązaniu do naszej informacji dotyczącej potencjalnych problemów z rejestracją pojazdów w wydziałach komunikacji starostw po wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego 2026 roku, mamy kluczowe informacje z Centralnego Ośrodka Informatyki. Ministerstwo Finansów oraz COI aktywnie pracują nad rozwiązaniami, które mają zapewnić sprawną weryfikację e-faktur w procesie rejestracji pojazdów.
Minister Finansów ma udostępnić narzędzia umożliwiające weryfikację faktur i danych na fakturze wystawionych w KSeF. Będzie to możliwe poprzez publicznie dostępną e-usługę lub integrację w trybie teletransmisji – API. W celu potwierdzenia wizualizacji e-faktury, wydziały komunikacji będą mogły wczytać i wyświetlić dane faktury. Weryfikacja ta będzie możliwa za pomocą zeskanowania kodu QR z e-faktury albo wprowadzeniu dodatkowych danych z wizualizacji faktury, takich jak numer faktury, data wystawienia oraz numer NIP.
Wdrożenie tych mechanizmów wymaga zmian w przepisach prawnych. Konieczna jest zmiana rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów. Ponadto, wymagana jest zmiana ustawy – Ordynacja podatkowa w celu integracji poprzez API. Weryfikacja danych faktury z KSeF jest jednym z punktów w Agendzie zmian w ramach Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) przedstawionych przez Centralny Ośrodek Informatyki. Będziemy monitorować przebieg procesu legislacyjnego i informować Państwa o terminach wdrożenia tych rozwiązań, aby zapewnić niezakłóconą kontynuację procedur rejestracyjnych. Wszystko wskazuje jednak na to, że sprawa będzie załatwiona przed 1 lutego 2026 roku.
















