Związek Dealerów Samochodów wziął udział w konsultacjach publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw (UC95). Projekt ten przewiduje m.in. wprowadzenie nowych przepisów dotyczących uznawania krajowych indywidualnych dopuszczeń pojazdów wydanych przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.
W swoim stanowisku ZDS wyraził sprzeciw wobec proponowanego art. 68n ustawy, który nakłada na polskie organy obowiązek ponownego uznawania indywidualnych dopuszczeń pojazdów wydanych w innych krajach UE. Związek wskazał, że rozwiązanie to stanowi nieuzasadnioną barierę w handlu wewnętrznym, naruszając zasadę swobodnego przepływu towarów i zasadę wzajemnego uznawania wynikającą z prawa Unii Europejskiej. ZDS podkreślił, że skoro pojazd został już indywidualnie dopuszczony do ruchu w jednym z państw członkowskich i spełnia unijne wymogi bezpieczeństwa i ochrony środowiska, jego ponowne weryfikowanie w Polsce jest nieuzasadnione, a także prowadzi do zwiększenia biurokracji i wydłużenia procesu rejestracji.
Związek sprzeciwił się również rozwiązaniu zawartemu w art. 68g projektu, które różnicuje procedury indywidualnego dopuszczenia dla pojazdów nowych i używanych z krajów trzecich. W ocenie ZDS rozdzielenie to jest nielogiczne, dyskryminujące i sprzeczne z zasadą równego traktowania. Organizacja zwróciła uwagę, że projekt wprowadza niekonsekwencję — nowe pojazdy o wysokich standardach bezpieczeństwa mają być objęte bardziej skomplikowaną procedurą centralną, podczas gdy pojazdy używane mogą uzyskać dopuszczenie w zwykłej stacji kontroli pojazdów.
Związek Dealerów Samochodów zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o usunięcie art. 68n z projektu ustawy lub o jego istotną modyfikację, tak aby proponowane przepisy nie stanowiły bariery dla swobodnego przepływu pojazdów w ramach Unii Europejskiej oraz nie prowadziły do nieuzasadnionego obciążenia przedsiębiorców i konsumentów.