W roku 2022 w życie wejdzie nowe rozporządzenia Komisji Europejskiej GVO/VBER regulujące rynek dystrybucji samochodów, a w roku 2023 rozporządzenie GVO/MVBER określające zasady prawne usług serwisowych. Oczywiste jest więc, że w najbliższych miesiącach importerzy będą musieli przedstawić projekty nowych umów dealerskich lub aneksów do aktualnych. I polscy dealerzy muszą się do tego solidnie przygotować.
Związek Dealerów Samochodów rozpoczyna działania mające na celu, właśnie to najlepsze przygotowanie do rozmów i negocjacji. W ramach tych działań zostaną opracowane informacje i analizy prawne, zorganizowane szkolenia i seminaria, a zespół prawny Związku będzie na bieżąco pomagał stowarzyszeniom markowym w negocjacjach.
Pierwszym etapem akcji ZDS jest szczegółowe zapoznanie polskich dealerów z ubiegłorocznym wyrokiem Sądu Kartelowego Sądu Okręgowego w Wiedniu w procesie dealera Büchl GmbH, przeciw Peugeot Austria GmbH, który uprawomocnił się po decyzji austriackiego Sądu Najwyższego wydanej 22 marca 2021. To przełomowy wyrok dla całego europejskiego rynku dealerskiego, bo sąd w Wiedniu uznał za niezgodne z prawem wiele postanowień umowy dealerskiej i praktyk realizowanych przez Peugeot Austria. Treść i uzasadnienie wyroku jest wystarczające, aby wykorzystać go w dyskusji, a może nawet w sporach prawnych o poprawienie lub zmianę niektórych zapisów w obecnych umowach polskich dealerów, tak aby były one w pełni zgodne z obowiązującym prawem.
Temu celowi mają służyć treści zawarte na specjalnej stronie internetowej:
https://dealerzyvspeugeotaustria.zds.org.pl/.
Można tam znaleźć szczegółowe omówienie wyroku sądu w Wiedniu z precyzyjnym wskazaniem co austriacki sąd uznał za niezgodne prawem oraz ankietę dla dealerów i stowarzyszeń markowych do oceny zgodności zapisów umów dealerskich i praktyk działań importera w kontekście wyroku Sądu w Wiedniu.
Związek Dealerów Samochodów apeluje do wszystkich stowarzyszeń dealerskich i do wszystkich polskich dealerów o aktywne i mamy nadzieję skuteczne włączenie się w najbliższych miesiącach w prace mające na celu wykorzystanie treści austriackiego wyroku do poprawy warunków współpracy z importerami przy negocjowaniu treści nowych umów lub nowych aneksów do umów dealerskich.
To pierwszy krok. Potem będą kolejne. Najpierw, prawdopodobnie już w czerwcu pojawi się ostateczny projekt nowego rozporządzenie GVO/VBER, które będzie regulować szczegóły dotyczące sprzedaży samochodów. Wtedy ruszy kolejny etap akcji. Będą kolejne prezentacje, analizy i szkolenia. I choć wszystko wskazuje na to, że zmiany prawa nie będą raczej rewolucyjne, to jednak konieczność podpisania nowych umów dealerskich, daje szansę na dyskusję o zapisach i praktykach w umowach już istniejących. A te jak dobitnie pokazał to wyrok Sądu w Wiedniu nie zawsze są zgodne z prawem.
Kontakt:
Zespół Prawny Związku Dealerów Samochodów
m.konieczny@zds.org.pl, 600 00 32 38
https://dealerzyvspeugeotaustria.zds.org.pl/.