Jak informowaliśmy na jesieni zeszłego roku (w tym miejscu), pojawił się problem dotyczący czasu oczekiwania na zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodów elektrycznych. Jak sygnalizowali dealerzy, czas oczekiwania był bardzo długi, a niejednokrotnie po złożeniu wniosku organy wydawały postanowienie o przedłużeniu terminu na wydanie zaświadczenia.
Związek skierował wówczas wystąpienie do Ministra Finansów, wskazując że wymóg przedstawiania zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy samochodów o alternatywnym napędzie jest zupełnie niepotrzebny i stanowi barierę administracyjną. Ustawa o podatku akcyzowym wprost zwalnia z tej daniny publicznej pojazdy elektryczne i napędzane wodorem. Do stwierdzenia tego faktu niepotrzebne jest żadne zaświadczenie, ponieważ przy procesie rejestracji, na podstawie art. 72 ust. 1 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym składany jest dokument świadectwa zgodności którego wzór określa rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. U. UE. L. z 2020 r. Nr 163, str. 1). Z dokumentu takiego jasno wynika jaki napęd posiada rejestrowany pojazd, a tym samym to, czy podlega on zwolnieniu z mocy ustawy, może zostać łatwo zweryfikowane przez starostę na etapie rejestracji.
Podobne wystąpienie zostało skierowane do Rzecznika MŚP z prośbą o interwencję. Kilka dni temu ZDS otrzymał odpowiedź od Rzecznika MŚP, do której załączone zostało pismo z Ministerstwa Finansów. Czytamy w nim, że resort nie widzi możliwości zmiany przepisów, co argumentuje tym, że rodzaj napędu o ile wynika z europejskiego dokumentu homologacji, to może nie być dostępny w dokumentach aut importowanych (spoza UE). Pismo dostępne jest w załączeniu poniżej.
Związek będzie dalej monitorował sprawę i wystąpi o zróżnicowanie sytuacji dla aut przywiezionych w ramach WNT i importowanych. Ponadto Związkowi są sygnalizowane problemy w uzyskiwaniu zaświadczeń dla pojazdów zwolnionych z akcyzy, co od początku lipca dotyczy pojazdów dostawczych. Będzie to również przedmiotem interwencji.