W maju Ministerstwo Infrastruktury skierowało do starostów w całej Polsce pismo dotyczące pojazdów posiadających krajowe indywidualne dopuszczenie pojazdu wydane w innym kraju UE oraz wydany tamże dowód rejestracyjny. Dotyczy to głównie sprzedawanych na polskim rynku samochodów amerykańskich. Podstawą wydania tego stanowiska przez MI były medialne doniesienia, o problemach z rejestracją i uzyskaniem pozytywnego wyniku badania technicznego dla takich pojazdów.
Ze stanowiska MI wynika, że nie wystarczy już zagraniczna rejestracja, a dla pierwszej rejestracji takiego pojazdu w Polsce konieczne jest uprzednie uzyskanie przez producenta, importera, przedstawiciela producenta lub właściciela pojazdu uznania krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu wydanego, w drodze decyzji Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. To ogromny problem dla importerów i dealerów, ponieważ takie postępowania (prowadzone indywidualnie dla każdego pojazdu) to duży nakład finansowy i czasowy.
Mając na uwadze interes autoryzowanych dealerów sprzedających takie auta w Polsce i tego, że w naszej ocenie stanowisko MI nie jest prawidłowe, ZDS skierował odpowiedź na to. ZDS podkreślił, że w zakresie rejestracji pojazdów Minister Infrastruktury jako centralny organ administracji rządowej nie posiada żadnych uprawnień władczych wobec starostów. Dodatkowo Zespół Prawny ZDS zaznaczył także, że dla pojazdów zarejestrowanych uprzednio na terytorium innego kraju członkowskiego UE, nie jest konieczne uzyskanie uznania krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu wydanego w innym kraju członkowskim UE.
Co za tym idzie, z obowiązku przedstawiania dokumentów „homologacyjnych” są zwolnione wszystkie samochody nie będące pojazdami nowymi. Tym samym rejestracja takich pojazdów odbywa się jedynie na podstawie dokumentu rejestracji pojazdu w innym państwie UE.
Pełna treść opinii prawnej, powołującej się na odpowiednie przepisy, dostępna jest w Strefie Członkowskiej.