30 kwietnia 2024 roku polskie władze przesłały do Brukseli nową wersję KPO, która zakładała zmiany tzw. „kamieni milowych”. Pierwotny projekt przewidywał wprowadzenie opłat rejestracyjnych oraz cyklicznych podatków ponoszonych przez posiadaczy pojazdów spalinowych. Zaakceptowana 2 lipca przez KE wersja zakłada rezygnację z pierwotnych opłat na rzecz m.in. wprowadzenia dofinansowania do zakupu pojazdów zero-emisyjnych.
W przesłanej do Brukseli nowej wersji KPO rząd zaproponował utworzenie “instrumentu finansowego, który za pomocą wsparcia w formie dotacji dla osób fizycznych umożliwi nabycie – kupno, leasing, wynajem długoterminowy – nowych i używanych pojazdów zeroemisyjnych”. Na ten cel został zaplanowany budżet w wysokości 373 milionów euro, które mają pochodzić z funduszy przyznanych w ramach KPO.
Według prognoz medialnych, program zakładając budżet ok. 40tys. złotych na jedno zgłoszenie pozwoli na dofinansowanie zakupu 40tys. pojazdów. Szczegółowe warunki programu jednak zostaną oficjalnie podane przez Ministerstwo Środowiska dopiero po jego opracowaniu.
Całkowita kwota funduszu odbudowy – 59,8 mld euro – 34,5 mld euro pożyczki oraz 25,3 mld euro dotacji pozostanie niezmieniona. Wnioski o wypłatę funduszu będą jednak mogły zostać złożone przez polski rząd dopiero po zatwierdzeniu zmian przez Radę Unii Europejskiej. Niemniej złożenie wniosków jest już planowane przez polski rząd jeszcze w trzecim kwartale 2024 roku.