ZDS kontynuuje działania mające na celu zmniejszenie negatywnych skutków powszechnej wobec pracowników dealerów praktyki wynagradzania ich przez podmioty trzecie za pośrednictwo w sprzedaży różnych form finansowania oraz innych usług i produktów. Umowy pracowników dealerów z podmiotami trzecimi są nagminnie kontrolowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który powołując się na uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 2 września 2009 r. (sygn. akt II UZP 6/09) bardzo często z automatu wydaje decyzję uznającą, że to dealer (jako pracodawca) jest zobowiązany do odprowadzenia od tej umowy wszystkich składek na ubezpieczenie (emerytalne, chorobowe i wypadkowe) i to bez względu czy o takiej umowie wiedział, czy też nie.
W związku z powyższym, na wniosek zaangażowanych w tego typu sprawy dealerów, ZDS wystąpił do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Ministra Rodziny i Polityki Społecznej o dokonanie zmian w systemie ZUS PUE, polegających na wprowadzeniu funkcjonalności by z poziomu konta dealera jako płatnika były dostępne informacje, czy osoba zatrudniona u dealera w ramach stosunku pracy ma jeszcze odprowadzane składki z tytułu innych umów (nie o pracę) przez inne podmioty. Dostęp do takich informacji zapobiegnie problemowi z decyzjami „domiarowymi” ZUS, ponieważ dealerzy będą wiedzieć dużo wcześniej czy pracownik pobiera wynagrodzenie za usługi dla innego podmiotu.
Związek zwrócił się także do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców z prośbą o poparcie inicjatywy.
Wystosowane przez ZDS pisma zamieszczamy poniżej.