Związek Dealerów Samochodów skierował do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz do Ministra Rozwoju, Pracy i Polityki Społecznej wystąpienia, w których stanowczo sprzeciwia się rozwiązaniom znajdującym się w art. 3 i art. 4 projektu nowelizacji o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Przedmiotowe przepisy miałyby brzmieć:
Art. 3. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, 1291, 1428, 1492 i 1565) w art. 23 w ust. 1 w pkt 4 wprowadza się następujące zmiany:
a) w lit b. wyrazy „150 000 zł” zastępuje się wyrazami „100 000 zł”,
(…)
Art. 4. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, 1492 i 1565) w art. 16 w ust. 1 w pkt 4 wprowadza się następujące zmiany:
1) w lit b. wyrazy „150 000 zł” zastępuje się wyrazami „100 000 zł;”;
(…)
Według ZDS przyczynią się one do nieuzasadnionego zwiększenia obciążeń podatkowych przedsiębiorców i pozostałych obywateli, korzystających z pojazdów z napędami tradycyjnymi (czyli praktycznie wszystkich). Miałyby one obowiązywać od 2025 roku.
Związek wskazał, że obniżenie limitu amortyzacji stanowić będzie w rzeczywistości podniesienie podatków dla posiadaczy pojazdów spalinowych. Związek Dealerów Samochodów zasadniczo popiera zachęty podatkowe dla zakupu pojazdów elektrycznych, niemniej zachęty takie powinny mieć charakter „wartości dodanej” dla właściciela pojazdu elektrycznego, a nie powinno to się odbywać poprzez pogarszanie warunków zakupu i eksploatacji pojazdów innych niż napędzane paliwami alternatywnymi. Jest to o tyle istotne, że pojazdy spalinowe będą jeszcze przez wiele lat stanowiły większość pojazdów i podstawę transportu zbiorowego i indywidualnego w Polsce.
Przed branżą szykuje się spora batalia, żeby usunąć z projektu te niekorzystne zapisy. Będziemy o tym temacie na bieżąco informować.