W dniu 31 grudnia 2018 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych, w tym wybuchowych, ze złomu metali z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 2240).
Akt ten zastąpił poprzednie rozporządzenie Ministra Gospodarki dotyczące tego tematu z dnia 30 grudnia 1999 roku (Dz.U. 2000 Nr 3, poz. 36).
Nowe rozporządzenie określa przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych, w tym wybuchowych, ze złomu metali i kreuje obowiązki pracodawców wytwarzających złom metali, zajmujących się zbieraniem, magazynowaniem, transportem, przetwórstwem, sortowaniem, skupem lub sprzedażą złomu metali. Głównym „adresatem” tych przepisów nie są warsztaty samochodowe, ale oczywiście z uwagi na specyfikę ich działalności akt ten dotyczy ich w pełni i w całości, ponieważ w toku wykonywanych napraw – zarówno mechanicznych jak i blacharsko lakierniczych – będzie dochodzić do powstawania złomu.
Definicje
W pierwszej kolejności rozporządzenie definiuje pojęcie „złomu metali”. Należy przez to rozumieć zniszczone
lub uszkodzone w toku procesów eksploatacyjnych wyroby z metali i ich
części, które nie nadają się do dalszego używania zgodnie z ich
pierwotnym przeznaczeniem, a także odpady poprodukcyjne powstające w
procesach wytwarzania wyrobów z metali.
Drugim bardzo ważnym pojęciem z punktu widzenia warsztatu samochodowego jest „przedmiot niebezpieczny”. Według definicji zawartej w rozporządzeniu należy przez to rozumieć
- „przedmioty wybuchowe”, Są to wszelkiego rodzaju przedmioty, które ze względu na swoje właściwości wybuchowe stwarzają niebezpieczeństwo w przypadku poddania ich działaniu wysokiej temperatury lub przy niewłaściwym obchodzeniu się z nimi, w szczególności przy ich poruszaniu, rzucaniu, czy jakiejkolwiek przy nich manipulacji. a także,
- „inne urządzenia i przedmioty”, które ze względu na swoje właściwości, zawartość lub skład chemiczny stwarzają niebezpieczeństwo, w szczególności przez właściwości łatwopalne, działanie stwarzające zagrożenie dla zdrowia człowieka pod względem toksyczności ostrej lub działanie rakotwórcze, niebezpieczną dla zdrowia człowieka emisję promieniowania jonizującego przez substancje promieniotwórcze, działanie żrące.
Definicje te co do zasady są zbieżne z poprzednio obowiązującymi, z tym że w aktualnym stanie prawnym doprecyzowano, iż w przypadku toksyn są to przedmioty stwarzające zagrożenie dla zdrowia człowieka pod względem toksyczności ostrej. W poprzednim stanie prawnym definicja przedmiotów niebezpiecznych obejmowała przedmioty stwarzające niebezpieczeństwo tylko dla pracowników.
Bieżąca kontrola złomu metali
W zakresie bieżącej kontroli złomu metali pracodawca w celu
stwierdzenia, czy nie znajdują się w nim przedmioty niebezpieczne
powinien uwzględnić również czy zostały przygotowane do złomowania, z
uwzględnieniem dokonanej oceny ryzyka, wszelkiego rodzaju zamknięte lub
częściowo zamknięte pojemniki, naczynia, zamknięte rury o nieznanej
zawartości i pochodzeniu, zbiorniki pod ciśnieniem rozumiane jako
różnego rodzaju gaśnice, butle ciśnieniowe, pojemniki z aerozolami.
Poprzednie rozporządzenie obejmowało kontrolę złomu w celu
stwierdzenia, czy nie znajdują się w nim przedmioty niebezpieczne, w tym
wybuchowe, oraz czy wszelkiego rodzaju naczynia, zbiorniki i butle
zostały przygotowane do złomowania, kierując się zasadami określonymi w
Polskich Normach.
Oględziny
W obecnie obowiązującym rozporządzeniu oględziny poszczególnych
przedmiotów zaliczonych do złomu metali mogą przeprowadzić pracownicy
wyznaczeni przez pracodawcę, którzy posiadają niezbędną przy wykonywaniu
tego rodzaju pracy wiedzę i doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa i
higieny pracy. W poprzednim stanie prawnym pracownik dokonujący oględzin
musiał posiadać ukończone szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy przy tego rodzaju pracy.
Korzystanie z pomocy specjalistów spoza zakładu pracy w
przypadku braku możliwości identyfikacji przedmiotów o nieznanych
właściwościach lub pochodzeniu
W uchylonym rozporządzeniu pracodawca korzystał z pomocy specjalistów
jeżeli było to konieczne do identyfikacji przedmiotów o nieznanych
właściwościach. Obecnie zostały doprecyzowane okoliczności kiedy należy
skorzystać z pomocy specjalisty – z pomocy takiej można skorzystać w
przypadku, jeżeli jest to podyktowane względami ochrony życia i zdrowia
pracowników. Ponadto specjaliści powinni reprezentować „odpowiednie
dziedziny nauki i gałęzie przemysłu”.
Powiadomienie Policji lub PSP
Najbardziej jednak istotna regulacja dotyczy sytuacji, w której złomem
stają się lub zostaną znalezione w złomie „przedmioty niebezpieczne”
(albo nawet jak istnieje takie podejrzenie), o których pisaliśmy na
początku.
W przypadku serwisów samochodowych dokonujących napraw mechanicznych
lub blacharsko-lakierniczych w złomie bardzo rzadko będą znajdować się
przedmioty niebezpieczne z punktu widzenia chemicznego, ale przedmioty
które stwarzają zagrożenie eksplozji już jak najbardziej mogą się w nim
znaleźć. Będą to na przykład sytuacje kiedy podczas naprawy warsztat
musi zezłomować kompletne elementy systemów poduszki powietrznej wraz z
tzw. „nabojami”. Może się tak wydarzyć np. kiedy w wyniku naprawy
pojazdu wyłamane byłoby mocowanie zespołu poduszki i do wymiany byłby
kompletny zespół. Kolejny potencjalny scenariusz jest taki, że jeśli w
wyniku wypadku poduszka nie wystrzeliła (bo np. przy przewozie fotelika
dla dziecka została wyłączona), ale jednak np. odkształcił się zbiornik
tzw. „nabój” zawierający gaz.
Jakie jeszcze mogą być potencjalne sytuacje w których wymontowywujemy przedmiot niebezpieczny grożący wybuchem:
- Wymontowywania zbiorników do LPG. Może zdarzyć się konieczność jego złomowania w wyniku odkształcenia pomimo że nie jest rozszczelniony. Czasami także nawet przy rozszczelnionym zbiorniku, pozostają w nim na długi czas opary (resztki) gazu, co może grozić wybuchem.
- Demontaż i złomowanie napinaczy pirotechnicznych pasów bezpieczeństwa (jeżeli są z metalu).
- Demontaż metalowych gaśnic SRS (po uwolnieniu poduszki powietrznej uruchamiana jest gaśnica skierowana na turbosprężarkę).
- Demontaż elementów układu paliwowego, szczególnie w kontekście zbiorników paliwa ale także w odniesieniu utylizacji przewodów paliwowych, pomp, filtrów etc.
- Demontaż i złomowanie metalowych układów klimatyzacji.
- Przedmiotem niebezpiecznym mogą być też pewne rodzaje amortyzatorów, które są wypełnioną gazem.
- W samochodach dla VIP mogą być demontowane gaśnice do systemów przeciwpożarowych wnętrza samochodu, butle z tlenem, ładunki pirotechniczne szyby czołowej (metalowe cylindry z ładunkiem wybuchowym).
Po raz kolejny zwracamy uwagę, że jako w przepisach jest mowa o „złomie metali” ww. operacje muszą dotyczyć elementów grożących eksplozją które po pierwsze są stworzone z metalu, a po drugie przedmioty te muszą stawać się „złomem”, a więc nie będą nigdy ponownie zamontowywane (czy to w naprawianym, czy innym aucie).
Co w sytuacji gdy złomujemy taki przedmiot niebezpieczny? Nowe
rozporządzenie wskazuje, iż w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że
w złomie metali znajduje się taki przedmiot należy powiadomić
bezpośredniego przełożonego, a następnie pracodawca zawiadamia
Policję lub Państwową Straż Pożarną oraz w razie konieczności –
Państwową Inspekcję Sanitarną.
Zgodnie z obecnym stanem prawnym, przedmiot niebezpieczny należy
pozostawić na miejscu do czasu dokonania oględzin przez specjalistów
reprezentujących te organy.
Uniemożliwienie dostępu do złomu metali
W obecnym stanie prawnym pracodawca uniemożliwia dostęp do złomu
metali, w którym znajduje się przedmiot niebezpieczny osobom
nieuprawnionym. Uprzednio należy usunąć pracowników lub osoby postronne,
pozostawiając w bezpiecznej odległości pracownika strzegącego dostępu
do tego przedmiotu.
Działania do czasu przybycia odpowiednich służb
Nowe rozporządzenie wskazuje, że do czasu przybycia specjalistów ze służb pracodawca:
- powiadamia o zaistniałej sytuacji wszystkie osoby, które są lub mogą być narażone na poważne i nieuniknione niebezpieczeństwa, w tym o podjętych lub koniecznych do podjęcia działaniach w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
- zapewnia bezpieczną ewakuację wszystkich narażonych na niebezpieczeństwo osób do wyznaczonych miejsc, jeżeli jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa.
W obecnym stanie prawnym pracodawca nie ma obowiązku wydawania poleceń w celu umożliwienia pracownikom przerwania pracy oraz w razie potrzeby natychmiastowego opuszczenia stanowisk pracy oraz poleceń związanych z wznowienia pracy po likwidacji występującego zagrożenia. Ponadto należy zauważyć, iż w nowym stanie prawnym o zaistniałej sytuacji należy powiadomić wszystkie narażone osoby, a nie tylko pracowników.
Nie uległy zmianie kwestie związane z przeprowadzeniem kontroli przed wysyłką i przy odbiorze złomu metali oraz bezpośrednio przed przekazaniem go do przetworzenia. Ponadto niezmiennie z przeprowadzonej kontroli należy sporządzić protokół a na opakowaniach zawierających złom umieścić czytelne napisy o treści: „ZŁOM METALI – NIE ZAWIERA PRZEDMIOTÓW NIEBEZPIECZNYCH”.