Na sesji Parlamentu Europejskiego w dnia 6-9 czerwca mają się odbyć głosowania dotyczące ostatecznego kształtu pakietu „Fit for 55”. Alliance of European Car Dealers and Repairers oraz pozostałe organizacje członkowskie, przygotowali i przedstawili oficjalne stanowisko dotyczące tej polityki. Przypominamy, że według omawianych przepisów transport w państwach Unii Europejskiej ma stać się neutralny klimatycznie do 2050 roku, wliczając w to redukcję o 55% całkowitej emisji komunikacyjnej CO2 do 2030 roku.
Przygotowany dokument ostrzega władze przed realnymi zagrożeniami związanymi z wprowadzeniem przepisów i apeluje o bardziej zrównoważone podejście dające większe szanse na prawidłowe przygotowanie zarówno infrastruktury, jak również konsumentów na nadchodzące zmiany w szeroko rozumianym transporcie.
AECDR oraz zrzeszeni członkowie, w tym ZDS, wprawdzie popierają nadchodzący rozwój i stale przygotowują reprezentowane przez siebie przedsiębiorstwa do nadchodzących zmian prawnych, ale jednocześnie apelują o bardziej realistyczne podejście władz europejskich. Głównymi argumentami przedstawionymi przez sojusz są te dotyczące zagrożeń jakie może wywołać odgórna regulacja rynku – w tym, stworzenie sytuacji określonej jako „mobility poverty” bezpośrednio odnoszącej się do powstania „ubóstwa komunikacyjnego” wywołanego zamianą środków transportu na droższe pojazdy elektryczne.
Kolejnym istotnym argumentem jest zaburzanie przez „Fit for 55” naturalnego prawa podaży i popytu, które reguluje rynek. Pojazdy elektryczne nadal pozostają w mniejszości, jeżeli chodzi o sprzedaż, a do tego wskaźnik „elektryfikacji” w poszczególnych krajach znacząco różni się. Dodatkowo przedstawiony został argument odejścia od proponowanej ekskluzywności technologicznej. Istnieje wiele alternatyw dla paliw konwencjonalnych, dla których również należy stworzyć szanse rozwoju.