5 marca 2025 roku na stronie Komisji Europejskiej pojawił się dokument dotyczący planowanych działań na rzecz wsparcia branży motoryzacyjnej w Europie. Głównymi celami jakie przyświecają przedstawionemu planowi są te skupione na rozwoju lokalnej branży motoryzacyjnej, wsparciu dekarbonizacji oraz uniezależnieniu europejskiego przemysłu. Jednym z założeń jest przewidziany trzyletni cykl rozliczeń emisyjności, który był przedmiotem działań lobbingowych ZDS.
Przedstawiony plan działania KE zakłada wzmożone wsparcie na rzecz innowacji i dekarbonizacji w transporcie, w tym m.in. nowe programy dofinansowań do zakupu pojazdów elektrycznych, ułatwienia tworzenia i dostępu do infrastruktury ładownia oraz wsparcie dla przedsiębiorców.
Pojawiła się również propozycja zwiększenia elastyczności rozliczania z celów emisyjności, o co zabiegał Związek Dealerów Samochodów. Po wejściu w życie proponowanych zmian producenci mogliby skorzystać z wyliczenia w skali trzech lat, dla pojazdów osobowych i dostawczych na lata 2025-2027. Umożliwiłoby to producentom samochodów lepsze dostosowanie się do celów redukcji emisji. Zgodnie z tą propozycją, spełnienie celów emisji CO2 będzie oceniane na podstawie połączonych wyników z lat 2025, 2026 i 2027. Pozwoli to producentom kompensować nadwyżki emisji w 2025 roku, redukcją emisyjności w latach następnych.
Plan KE będący m.in. odpowiedzią na wyzwania jakie stawia pojawienie się na rynku pojazdów chińskich, celuje w przygotowanie narzędzi ochronnych dla branży. Mają one umożliwić europejskiej motoryzacji skuteczną konkurencję na arenie międzynarodowej. W ramach wsparcia sektora lokalnego mają zostać przygotowane regulacji eliminujące możliwość wprowadzania dumpingowych cen przez zewnętrznych producentów. Również zostaną rozpoczęte negocjacje z zewnętrznymi państwami partnerskimi, mające na celu zapewnienie dostępu do surowców oraz zewnętrznych rynków. Przedstawione zostały również możliwości wsparcia dla lokalnej produkcji akumulatorów do pojazdów bateryjnych. Zapowiedziane zostało także ograniczenie obciążeń administracyjnych poprzez uproszczenie przepisów.
Plan zakłada także wsparcie rynku pracy w przemyśle motoryzacyjnym w związku z powszechnie występującymi wyzwaniami związanymi z brakami kadrowymi. Plan ma w założeniu ułatwić promocję zawodów branżowych oraz edukację przyszłych specjalistów oraz już obecnych na rynku techników.