BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Baza, po uruchomieniu elektronicznej rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w styczniu 2020 r., pozwoli na gromadzenie i zarządzanie wszystkimi informacjami o odpadach. Jej użytkownicy będą realizować obowiązki ewidencyjne i sprawozdawcze wyłącznie elektronicznie.
Pierwszym elementem BDO jest Rejestr BDO, czyli lista wszystkich podmiotów, na które ustawa o odpadach nakłada obowiązek rejestracji. Dealer podlega wpisowi do rejestru na podstawie obowiązkowego wniosku o wpis, w przypadkach kiedy jest:
- wprowadzającym pojazdy zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- wprowadzającym na terytorium kraju produkty – opony i oleje smarowe – zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (na przykład jako części pojazdów sprowadzanych z zagranicy)
- wprowadzającym baterie lub akumulatory – zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (na przykład jako części wyposażenia pojazdów sprowadzanych z zagranicy)
- posiadaczem, sprzedawcą odpadów, wytwórcą odpadów obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów – zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach
- wprowadzającym opakowania lub produkty w opakowaniach, dokonującym wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych, produktów w opakowaniach; eksportującym: odpady opakowaniowe, opakowania, produkty w opakowaniach – zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
- wprowadzającym sprzęt elektroniczny – zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (co do zasady przepisów tej ustawy nie stosuje się do środków transportu ani zainstalowanego w nim sprzętu specjalnie zaprojektowanego i zainstalowanego jako część takiego środka transportu, który może pełnić funkcję tylko jako część urządzenia. Sytuacja objęcia obowiązkami z ustawy i koniecznością wpisu do rejestru BDO może mieć jednak miejsce w przypadku sprowadzenia z zagranicy samochodu z innymi urządzeniami elektronicznymi niebędącymi taką dedykowaną częścią – np. zewnętrzna nawigacja, radio niefabryczne niededykowane dla pojazdu).
Obowiązek wpisu do Rejestru BDO oraz, od 1 stycznia 2020, prowadzenia w nim ewidencji i sprawozdawczości odpadów mają posiadacze odpadów.
Od 1 stycznia 2020 poprzez konto w BDO, będzie prowadzona ewidencja odpadów. Dokumentacja elektroniczna zastąpi karty przekazania odpadów, karty ewidencji odpadów, karty ewidencji komunalnych osadów ściekowych czy karty ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Firmy, które nie będą wpisane do Rejestru BDO, nie będą mogły po 1 stycznia 2020 r. przekazywać wytworzonych odpadów firmom je zbierającym, ponieważ nie będą miały możliwości wystawienia niezbędnych dokumentów. Do prowadzenia ewidencji odpadów zobowiązany jest każdy posiadacz odpadów.