19 października 2022 roku w trakcie sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego poparto stanowisko w sprawie dekarbonizacji transportu za sprawą rozporządzenia AFIR. Omawiany dokument, czyli tzw. AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) zakłada przyspieszenie budowy infrastruktury przeznaczonej do zasilania pojazdów o napędach alternatywnych w najbliższych latach.
AFIR jest częścią szeroko omawianego pakietu Fir for 55, który docelowo ma zmienić politykę energetyczną oraz klimatyczną państw członkowskich Unii Europejskiej. Samo rozporządzenie AFIR określa szczegółowe cele w obszarze infrastruktury w transporcie lądowym oraz morskim, a także w przypadku środków transportu osobistego, czyli samochodów osobowych.
Według założeń rozporządzenia stacje zasilania mają być rozlokowane w odległości przynajmniej 60km od siebie na drogach głównych, jak również powinna zostać zagęszczona sieć ładowania pojazdów elektrycznych oraz tankowania samochodów wodorowych na pozostałych drogach, a także w dużych i mniejszych miastach. Zakłada się, że państwa członkowskie mają przedstawić swoje plany na realizację stawianych celów do 2024 roku, zaś ich realizacja ma potrwać do 2026 roku.
Rozporządzenie AFIR zastąpiło obowiązujące AFID będące dyrektywą. Zmiana ta ma na celu przyspieszenie implementacji nowego prawa w państwach członkowskich.