Rada UE i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie rozporządzenia w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich emisji i trwałości akumulatorów, lepiej znanego jako Euro7.
Zgodnie z porozumieniem, jeżeli rozporządzenie miałoby być uchwalone, to utrzyma aktualne limity emisji spalin jak dla Euro6 dla samochodów osobowych i dostawczych, ale zaostrzy limity dla autobusów i samochodów ciężarowych. Rozporządzenie Euro7 ustanowi zasady dotyczące także innych rodzajów emisji, takich jak ścieranie opon i emisja cząstek hamulcowych. Ma wyznaczyć również granice trwałości baterii.
Nowe przepisy mają zastąpić wcześniej odrębne przepisy dotyczące emisji dla samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6) oraz samochodów ciężarowych i autobusów (Euro VI). Przepisy o normie Euro7 obejmą więc limity emisji zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich, tj. samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i samochodów ciężarowych w ramach jednego zestawu przepisów.
Osiągnięte porozumienie utrzymuje istniejące limity emisji spalin Euro 6 dla samochodów osobowych i dostawczych. Porozumienie ogranicza jednak emisję cząstek stałych o średnicy zaczynającej się od 10nm (PN10), zamiast 23nm jak w Euro6. W przypadku autobusów i ciężarówek o dużej ładowności osiągnięte porozumienie ustanawia bardziej rygorystyczne limity dla różnych substancji zanieczyszczających, w tym substancji zanieczyszczających, które nie zostały uregulowane w normie Euro VI, takich jak podtlenek azotu (N2O).
Jeżeli chodzi o emisję z hamulców, to uzgodniony projekt stanowi w przypadku samochodów osobowych i dostawczych konkretny limit wynoszący 3 mg/km w standardowym cyklu jazdy w przypadku pojazdów wyłącznie elektrycznych i 7 mg/km w przypadku wszystkich pozostałych układów napędowych. W projekcie zawarto szczegółowe limity dla ciężkich samochodów dostawczych, mianowicie 5 mg/km dla pojazdów wyłącznie elektrycznych i 11 mg/km dla innych układów napędowych.