Rozporządzenie ma na celu wprowadzenie zmian w infrastrukturze do tankowania pojazdów paliwami alternatywnymi. Punkty ładowania TEN-T mają zostać utworzone przynajmniej co 60 km na drogach głównych (dla samochodów osobowych i ciężarowych poniżej 3,5 t – do końca 2025 roku, dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t – do końca 2030 roku) . Dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t do końca 2027 roku mają powstać przynajmniej 2 punkty na każdym bezpiecznym i chronionym parkingu, a do 2030 roku 4 punkty. Punkty ładowania mają również utworzone w węzłach miejskich. Punkty tankowania wodoru mają zostać utworzone co 200 km na drogach głównych do 2030 roku, przynajmniej jeden w każdym węźle miejskim. Rozporządzenie zakłada również utworzenie punktów tankowania skroplonego metanu.
Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu „Fit for 55”. Rozporządzenie zastąpiło Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Zauważyć należy, że Rozporządzenie jest prawem obowiązującym bezpośrednio i jego stosowanie nie jest uzależnione od wprowadzenia przepisów przez każde państwo członkowie. Jednakże rozporządzenie nakłada na państwa członkowskie obowiązek przygotowania i przedstawienia Komisji Europejskiej do 31 grudnia 2024 roku propozycji krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju właściwej infrastruktury.
Szacuje się, że wprowadzone rozwiązania oznaczają, że moc ładowania infrastruktury ładowania w Polsce musi wzrosnąć 5-krotnie.