Związek Dealerów Samochodów wystosował pismo do Rzecznika Finansowego we wcześniej omawianej sprawie nieuczciwej „optymalizacji kosztów” przez PZU S.A. oraz PZU Pomoc S.A. Przypominamy, że w dniu 28 czerwca 2021 roku PZU S.A. oraz PZU Pomoc S.A. skierowało do autoryzowanych serwisów pismo, w którym poinformowało o zmianach od 1 lipca w rozliczaniu kosztów napraw w szkodach zgłaszanych do PZU w ramach ubezpieczeń OC. Zgodnie z pismem koszty naprawy w szkodach OC mają podlegać „optymalizacji” polegającej na rozliczaniu ich według warunków finansowych obowiązujących w zakładach tzw. Sieci Preferowanej (działających na podstawie umów o współpracy zawartych z wybranymi przez PZU zakładami naprawczymi) w regionie najbliższym klientowi.
Wobec tego Związek Dealerów Samochodów wystosował pismo do Rzecznika Finansowego, w którym zostało przedstawione nasze stanowisko. Instytucja Rzecznika Finansowego została powołana w celu wspierania osób prawnych i fizycznych w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik Finansowy jest odpowiedzialny za pomoc w sprawach m.in. związanych z nieuczciwymi działaniami wspomnianych podmiotów. Sprawy kierowane do RF są często rozwiązywane poprzez interwencje oraz postępowania polubowne. W przypadku, w którym działania Rzecznika mające na celu doprowadzenie do rozwiązania sporu nie znajdują jednak aprobaty po stronie podmiotu finansowego, sprawa zostaje skierowana na drogę sądową.
ZDS zdecydował się na zawiadomienie o sprawie Rzecznika Finansowego, ponieważ omawiane działania PZU stanowią naruszenie obowiązujących w Polsce przepisów prawa poprzez naruszenie art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który wprowadza zakaz praktyk utrudniających innym przedsiębiorcom dostęp do rynku. Art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zawiera definicję czynu nieuczciwej konkurencji, którym jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Dodatkowo forma przedstawionej „optymalizacji” doprowadzi do ograniczenia dostępu do rynku warsztatom, zwłaszcza autoryzowanym. Znanym jest fakt, że ubezpieczyciel serwisom spoza swojej Sieci Preferowanej oferuje stawki odbiegające od rzeczywistych kosztów realizowanych napraw. W kontekście omawianego pisma doprowadzi to do sytuacji, w której „brak możliwości uzgodnienia kosztów naprawy” stanie się regułą prowadzącą do blokowania możliwości realizowania napraw w warsztatach spoza Sieci Preferowanej.
Uważamy, że działania PZU stanowią akt nieuczciwej konkurencji. Optymalizacja kosztów w przedstawionej formie będzie dążyła do wymuszenia uczestnictwa serwisów w programie Sieci Preferowanej, ale również ograniczy wolność konsumentów w kwestii wyboru zakładu likwidacji szkód komunikacyjnych.
Pismo dostępne jest w Strefie Członkowskiej.