W najnowszej wersji projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych opublikowanej 28 czerwca b.r. ustawodawca postanowił diametralnie zmienić treść dotychczasowego projektu niwelując strefy czystego transportu. Związek Dealerów Samochodów interweniował już w tej sprawie po publikacji pierwszej wersji projektu w listopadzie zeszłego roku, jednak nasze uwagi nie spotkały się z zainteresowaniem. Ponawiamy zatem postulat o wprowadzenie sugerowanych przez nas zmian do projektu.
Listopadowy projekt nowelizacji zakładał stworzenie przepisów, które w naszej opinii byłyby niemożliwymi do sprawnego egzekwowania, jak również mogłyby godzić w interesy obywateli. W aktualnej wersji projektu autorzy posunęli się o krok dalej, eliminując całkowicie zapisy stanowiące o zmianach dotyczących stref czystego transportu. Oznacza to pozostawienie stref czystego transportu w formie znanej z w aktualnie obowiązującej wersji ustawy o elektromobilności, która została opracowana w 2018 roku.
Obecnie zapisy dotyczące omawianych stref stanowią tzw. martwe prawo, czego poświadczeniem może być fakt szybkiej likwidacji jedynej jak dotąd powstałej strefy w Krakowie. Wobec tego, ZDS wystosowało pismo do Ministra Klimatu i Środowiska, Michała Kurtyki, w którym przedstawione zostały nasze obawy. W piśmie postulujemy powrót do listopadowej wersji projektu, przy jednoczesnym uwzględnieniu naszych uwag przedstawionych w grudniu zeszłego roku.
Dodatkowo zwracamy uwagę na to, że w najnowszej wersji projektu nowelizacji proponowane jest zmniejszenie limitu amortyzacji dla pojazdów spalinowych ze 150.000 do 100.000 złotych. Według zapisu w nowym projekcie, do grupy o zmniejszonym limicie trafi również istotna część samochodów hybrydowych. Taki zabieg ma być wątpliwej jakości zachętą do inwestycji w pojazdy niskoemisyjne oraz zeroemisyjne. Co istotne, w poprzedniej wersji projektu taka podwyżka miała obowiązywać od 2026 roku, a w aktualnej wersji miałaby wejść w życie już 14 dni po opublikowaniu ustawy. Stanowczo sprzeciwiamy się takim zachętom, odbywającym się kosztem innych.
Pismo przedstawione Ministrowi Klimatu i Środowiska zamieszczamy w Strefie Członkowskiej.