Profesjonalna rejestracja pojazdów dostępna jest od 11 lipca 2019 roku. Jest to forma rejestrowania pojazdów przez dealerów do celów jazd testowych. Przedsiębiorca uprawniony musi prowadzić wykaz pojazdów. Od 11 lipca nastąpiła ważna zmiana w zakresie prowadzenia wykazu.
Przez ostatnie dwa lata, zgodnie z przepisami przejściowymi, wykaz taki był prowadzony w formie papierowej lub „elektronicznej” (przez co należało rozumieć ręcznie uzupełniany np. plik tekstowy). Docelowo wykaz ma być prowadzony w formie elektronicznej w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów, co ma zastosowanie od 11 lipca 2021 roku, czyli 24 miesiące od wejścia w życie ustawy.
Instrukcja obsługi korzystania z aplikacji do prowadzenia wykazu znajduje się w tym miejscu.
Dane o pojazdach używanych z wykorzystaniem profesjonalnych dowodów rejestracyjnych i dowodach rejestracyjnych należy umieścić przed zawarciem przez ten podmiot umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Starosta, zakład ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych na pojazdy do jazd testowych oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny mogą w czasie obowiązywania decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów wezwać pisemnie podmiot uprawniony do przekazania im poświadczonych przez ten podmiot kopii albo wydruku prowadzonego przez niego wykazu w terminie 14 dni od dnia doręczenia tego wezwania. Zakład ubezpieczeń albo Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny informuje niezwłocznie starostę, jeżeli podmiot uprawniony nie przekazał poświadczonych kopii albo wydruku prowadzonego przez niego wykazu w terminie.