W ubiegłym tygodniu informowaliśmy Państwa o zdecydowanym stanowisku Związku wobec porozumienia Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych i Związku Rzemiosła Polskiego z dnia 18 lutego 2020, którego treść naruszała podstawowe interesy klientów i autoryzowanych stacji obsługi. Kilka dni po przesłaniu naszego stanowiska obie organizacje, SDCM i ZRP wydały wspólnie apel „w kwestii uregulowania napraw powypadkowych” w którym korygują swoje dotychczasowe stanowisko. W apelu, który ma formę „dekalogu” dla branży czytamy m.in.
- Uznajemy, że wybór kategorii części zamiennych do naprawy pojazdu powinien pozostawać w gestii warsztatu, w porozumieniu z właścicielem pojazdu, a warsztat udziela gwarancji na naprawę pojazdu
- Końcowe rozliczenie naprawy z uwzględnieniem podatku VAT powinno następować na podstawie dokumentu potwierdzającego odprowadzenie do Skarbu Państwa podatku VAT za części i usługi
- Likwidacja szkody powinna zapewnić zachowanie wartości handlowej pojazdu sprzed szkody
- Usługa powinna być wykonana zgodnie z prawidłową technologią naprawy i zapewnić bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.
Związek podziękował za doprecyzowanie i korektę stanowiska oraz zadeklarował pełne poparcie dla ostatniego „Apelu”
10. Popieramy porozumienie wszystkich podmiotów rynku motoryzacyjnego, bez podejmowania działań chroniących interesy tylko wybranych sektorów tego rynku.
Związek ma nadzieję, że uda się realizować ten cel we wspólnych pracach w ramach Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej i że stanowcza reakcja władz Związku, naszych członków i wielu dealerów wpłynie na otrzeźwienie i zmianę działań SDCM i ZRP, które w dotychczasowej formie służyły raczej interesom towarzystw ubezpieczeniowych, a nie serwisów i klientów.