Od 1 lipca 2024 rok w Warszawie oficjalnie zaczyna obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Jest to pierwszy krok w kierunku poprawy jakości powietrza w stolicy. Przypominamy, że działania na rzecz wprowadzenia Stref w Polsce były staraniem Związku Dealerów Samochodów, popartym wielokrotnymi apelami oraz opiniami, które były przedstawiane władzom lokalnym.
SCT w stolicy dzięki zrównoważonemu podejściu będzie etapowo eliminowała pojazdy odpowiedzialne za generowanie największej ilości zanieczyszczeń. Samochody najstarsze, które zostaną wyłączone z możliwości wjazdu do strefy, generują procentowo największą ilość szkodliwych substancji. Po wdrożeniu przepisów od 1 lipca prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.
Warszawska SCT przewiduje etap wdrożenia obowiązujący do 2028 roku dla mieszkańców stolicy. W początkowej fazie do Strefy będzie mogła wjechać większość osób zameldowanych i rozliczających podatki w Warszawie. Osoby, których nie dotyczy powyższe wyłączenie nie będą mogły wjechać do warszawskiej strefy pojazdami benzynowymi z normą Euro1 oraz dieslami z normami Euro1, Euro2 i Euro3.