Ministerstwo Sprawiedliwości w liście do Związku potwierdziło, że:
„prowadzone są prace analityczne i legislacyjne dotyczące uregulowania problematyki odszkodowań w zakresie kosztów najmu pojazdu zastępczego udostępnianego poszkodowanemu w związku ze zdarzeniem ubezpieczeniowym objętym obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. W ramach przedmiotowych prac opracowano projekt ustawy, który przewiduje rozwiązania nakładające na zakład ubezpieczeń obowiązek udostępnienia poszkodowanemu pojazdu zastępczego odpowiadającego cechom użytkowym pojazdu uszkodzonego. W projekcie przewidziano ponadto określenie terminów najmu pojazdu zastępczego, w szczególności w razie wystąpienia szkody całkowitej w pojeździe oraz związane z najmem obowiązki i uprawnienia zakładu ubezpieczeń, co obejmuje prawo wglądu do dokumentacji naprawy pojazdu oraz obowiązek udzielenia pouczeń osobom zawierającym umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych o przysługujących im w tym zakresie uprawnieniach. W projekcie przewiduje się ponadto ograniczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym w zakresie kosztów najmu pojazdu zastępczego do kosztów, które poniósł lub musiałby ponieść zakład ubezpieczeń w związku z realizacją ww. obowiązku.”
Dalej w piśmie MS czytamy:
„ Jak wskazano wyżej, przewiduje się, że zakład ubezpieczeń będzie bezpośrednio ponosił koszty związane z dostarczeniem poszkodowanemu pojazdu zastępczego, nie zajdzie zatem potrzeba badania wysokości stawek i okresu najmu. Poza realizacją wymienionego obowiązku dostarczenia pojazdu zastępczego obowiązki zakładu ubezpieczeń w procesie likwidacji szkody w założeniu mają obejmować pokrycie kosztów najmu wg stawek rynkowych w tych przypadkach, w których zakład ubezpieczeń nie będzie w stanie dostarczyć poszkodowanemu pojazdu zastępczego w terminie. Na obecnym etapie prac nie przewiduje się wprowadzania innych uprawnień ani obowiązków zakładów ubezpieczeniowych w zakresie udostępniania pojazdów zastępczych. Należy zwrócić uwagę, że przy opracowaniu projektu odstąpiono od koncepcji ryczałtowego określenia wysokości kosztów najmu pojazdu zastępczego z uwagi na brak danych źródłowych mogących stanowić podstawę takiego określenia. W konsekwencji nie sposób również ustalić metody aktualizacji tych kosztów w odniesieniu do sytuacji na rynku najmu.”
„Dalsze prace nad projektem uzależnione są m. in. od określenia przewidywanego wpływu projektowanej regulacji na zmniejszenie się liczby sporów przed sądami w zakresie wysokości odszkodowań w zakresie kosztów najmu pojazdów zastępczych, co stanowiło asumpt do podjęcia prac legislacyjnych w tym zakresie.”
Ministerstwo Sprawiedliwości przewiduje, że projekt zostanie skierowany do Rządowego Centrum Legislacji do końca 2 kwartału 2020. Czyli lada tydzień.
Treść listu potwierdza najgorsze przypuszczenia Związku, że zgodnie z treścią przygotowywanej ustawy ubezpieczyciele będą starali się przejąć całkowita kontrolę nad procesem udostępniania aut zastępczych i będą chcieli się dodatkowo stać i laweciarzami i wypożyczalniami samochodów.
ZDS podejmuje i będzie w najbliższych tygodniach podejmował interwencje, aby zapobiec rozszerzaniu się pełnej kontroli firm ubezpieczeniowych nad kolejnymi obszarami likwidacji szkód komunikacyjnych. Bo będzie to wpływać niekorzystnie tak na prawa i interes ubezpieczonych, jak i na interesy ekonomiczne serwisów naprawczych.