31 marca 2020 weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, przedłużająca do 180 dni dotychczasowy 30-dniowy termin na dokonanie pierwszej rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego z UE oraz na zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego (art. 31i).
Przypomnijmy, zgodnie z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym, właściciel pojazdu, niebędącego nowym pojazdem, sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Z kolei zgodnie z art. 78 ust. 2 pkt 1 PRD właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie 30 dni starostę o jego nabyciu lub zbyciu. Zgodnie z art. 140mb Prawa o ruchu drogowym, który obowiązuje od 1 stycznia 2020, brak spełnienia tych obowiązków obwarowany jest administracyjną karą pieniężną od 200 do 1000 złotych.
Zgodnie z treścią przepisów, wydłużone terminy stosuje się do:
- pojazdu, niebędącego nowym pojazdem, sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej nie później niż 30 dni przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, tj. przed 31 marca 2020;
- pojazdu zarejestrowanego nabytego lub zbytego nie później niż 30 dni przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, tj. przed 31 marca 2020.
Niestety, w powyższym zapisie ustawodawca popełnił błąd. Zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie retroakcji przepisu na 30 dni przed jego wejściem w życie. Używając sformułowania „sprowadzonego (…) nie później niż 30 dni przed wejściem w życie ustawy” spowodował jednak, że retroakcja ma miejsce, ale dla wszystkich samochodów sprowadzonych/nabytych wcześniej niż 30 dni przed wejściem w życie ustawy, czyli sprowadzonych/nabytych przed 1 marca 2020. Następnie po 1 marca jest “dziura” aż do wejścia w życie ustawy tj. 31 marca 2020.
Jako że do ZDS zaczęły docierać zapytania nawet z urzędów co w takiej sytuacji robić, Związek skierował do Ministerstwa Infrastruktury pismo z wnioskiem o poprawienie przepisu.
Drugi problem jaki jawi się wobec nowych przepisów jest koniec ich obowiązywania, który ma nastąpić 31 grudnia 2020 roku. W tej sytuacji nie będzie wiadomo, czy dla pojazdów sprowadzonych lub kupionych w grudniu 2020 będzie w styczniu 2021 obowiązywać termin 180 dni czy 30 dni. Związek zwrócił się o uregulowanie wprost tej kwestii w zaproponowanej przez Ministerstwo Infrastruktury zmianie ustawodawczej.