Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych mają zastąpić obecnie obowiązujące Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych przyjęte 16 grudnia 2014 roku.
Dokument zostanie wydany na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 roku o nadzorze nad rynkiem finansowym. Rekomendacje mają walor dokumentu stanowiącego podstawę do odpowiedzialności ubezpieczyciela przed KNF. Rekomendacje mają duże znaczenie przy rozliczeniu z ubezpieczycielem przy likwidacji szkody tzw. metodą serwisową/bezgotówkową i podczas ewentualnego sporu sądowego pomiędzy serwisem i ubezpieczycielem. Stanowią one zebranie dotychczas wypracowanego orzecznictwa sądów oraz praktyki rynkowej przy likwidacji szkód.
Dla dealerów i serwisów najważniejsze są rekomendacje 15-25, ponieważ dotyczą sposobu ustalania wysokości świadczenia. Najważniejsze nowości widoczne w dokumencie to możliwość organizacji likwidacji szkody bezpośrednio przez ubezpieczyciela (rekomendacja 16) oraz możliwość bezpośredniego zapewnienia pojazdu zastępczego (rekomendacja 22). Rekomendacja 20 ma zabezpieczać przed nadmiernym orzekaniem szkód całkowitych przez ubezpieczycieli. Ponadto odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów ma obejmować zwrot uzasadnionych wydatków z tytułu sporządzenia na zlecenie uprawnionego opinii (ekspertyzy) prywatnej przez osobę trzecią, o ile sporządzenie takiej opinii (ekspertyzy) było niezbędne do efektywnego dochodzenia świadczenia (rekomendacja 24).
Treść projektu Rekomendacji znajduje się w tym miejscu. Konsultacje publiczne trwają do 21 lutego 2022 roku. Związek Dealerów Samochodów oczywiście złoży stanowisko w imieniu autoryzowanych serwisów.