Związek Dealerów Samochodów w ramach akcji #WszystkoPracuje kilka tygodni temu opublikował pakiet rozwiązań dla naszej branży mających pomóc jej łatwiej przetrwać zawirowania związane z pandemią. Jednym z nich jest pilne umożliwienie rejestrowania pojazdów przez salony dealerskie.
Do Sejmu wpłynął właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 388). Ustawa przygotowana została w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla posiadaczy pojazdów, a także w związku z wdrożeniem projektu CEPiK 2.0. Uzasadnienie projektu wskazuje, że planowana regulacja ma na celu nie tylko ułatwienia dla obywateli, ale również odciążenie organów samorządowych zajmujących się rejestracją pojazdów.
Ustawa zawiera „wprowadzenie nowej usługi rejestracji online pojazdu zakupionego w salonie sprzedaży pojazdów samochodowych, która umożliwi rejestrację pojazdu nowego w imieniu kupującego przez ten salon”. Przez salon sprzedaży pojazdów samochodowych, zgodnie z projektem, rozumieć się będzie osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej prowadzącą sprzedaż pojazdów samochodowych w lokalu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, autoryzowaną przez producenta pojazdów samochodowych lub jego upoważnionego przedstawiciela.
Nabywca nowego pojazdu samochodowego nabytego w salonie będzie mógł upoważnić ten salon lub uprawnionego przedstawiciela salonu do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu, o którym mowa lub odbioru z organu rejestrującego decyzji o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym i zalegalizowanymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi.
Wniosek o rejestrację pojazdu będzie składał salon sprzedaży pojazdów samochodowych lub uprawniony przedstawiciel salonu przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego w systemie teleinformatycznym wskazanego na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji. Wzór wniosku określać będzie Minister właściwy do spraw informatyzacji, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw transportu.
Decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym i zalegalizowanymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi starosta przekaże uprawnionemu przedstawicielowi salonu sprzedaży pojazdów samochodowych albo prześle do salonu sprzedaży pojazdów samochodowych, za pośrednictwem operatora pocztowego, na koszt nabywcy nowego pojazdu samochodowego, ewentualnie przekaże nabywcy pojazdu albo prześle nabywcy pojazdu na adres wskazany we wniosku, na jego koszt. Decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny właściciel pojazdu będzie mógł odebrać w urzędzie obsługującym organ rejestrujący albo starosta po zarejestrowaniu nowego pojazdu samochodowego wyśle dokumenty na koszt nabywcy, na jego adres podany we wniosku o rejestrację. Salon sprzedaży pojazdów samochodowych będzie obowiązany do przechowania dokumentacji związanej z rejestracją nowego pojazdu samochodowego przez okres 5 lat od dnia złożenia wniosku o rejestrację do właściwego starosty.
Projekt zawiera także uregulowania dotyczące wprowadzenia możliwości elektronicznego zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu. Zgodnie z proponowanym w art. 78 ust. 2a PRD, usługa zostanie udostępniona przez Ministra Cyfryzacji zarówno na potrzeby zbywcy jak i nabywcy pojazdu zapewniając możliwość zgłoszenia kupna/sprzedaży auta potwierdzonego zarówno przez zbywcę pojazdu oraz nabywcę po ich uwierzytelnieniu na podstawie przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Jak stanowi uzasadnienie do projektu – “obustronna autoryzacja transakcji ma zapewnić uszczelnienie systemu i zapobiegnie nadużyciom”. W zasadzie nie bardzo wiadomo na czym polegać ma innowacyjność tych rozwiązań, ponieważ zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu można dokonać już dziś przez usługę Gov.pl. Fakt, tam również są obecnie pewne niedoskonałości – przede wszystkim brak możliwości dokonania zawiadomienia przez osobę prawną, jak również brak możliwości zawiadomienia jednym “formularzem” o nabyciu/zbyciu więcej niże jednego auta, więc należy mieć nadzieję, że w nowej ustawie zostaną te kwestie jakoś doprecyzowane.
Dodatkowymi ważnymi dla branży rozwiązaniami wynikającymi z projektu ustawy jest:
- likwidacja instytucji kart pojazdu
- obowiązek złożenia oświadczenia pod groźbą odpowiedzialności karnej na etapie rejestracji czasowej, że auto jest przeznaczone do wywozu za granicę oraz wyrejestrowanie auta z urzędu
- wniosek o wyrejestrowanie pojazdu w przypadku wywozu za granicę
W najbliższym czasie Związek złoży swoje uwagi do projektu.