Od 1 listopada 2022 roku obowiązują nowe przepisy rozporządzenia dotyczące zakresu badań technicznych pojazdów, zobowiązujące diagnostów do badania sprawności systemów eCall. Wymóg badania dotyczy oczywiście tylko pojazdów, w których ten system prawnie musi być montowany, przy czym powstało pewne zamieszanie, w jakich dokładnie autach taki obowiązek istnieje. Nie wszystkie auta wyprodukowane po 31 marca 2018 roku muszą posiadać taki system, a wymóg ten dotyczy tylko powstałych po tej dacie tzw. typów homologacyjnych. Niestety nie wszyscy diagności mają taką wiedzę i zdarzają się sytuacje, w których auto nie uzyskuje pozytywnego wyniku badania z uwagi na brak systemu eCall, mimo że po prostu w takim aucie systemu eCall być nie musi.
Poniżej wyjaśniamy, co na ten temat mówią przepisy.
Materię tę reguluje art. 7 oraz art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE (Dz. U. UE. L. z 2015 r. Nr 123, str. 77 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem tylko nowe „typy homologacyjne” pojazdów kategorii M1 i N1 które zostały utworzone od dnia 31 marca 2018 roku mają obowiązek być wyposażone w system eCall.
Jak wspomniano powyżej obowiązek wyposażenia pojazdu w eCall dotyczy tylko nowych „typów homologacyjnych” pojazdów utworzonych od określonej daty i nigdy nie miał zastosowania do wszystkich istniejących typów pojazdów. Nowy typ homologacyjny pojazdu nie jest tym samym co nowy model pojazdu, gdyż nowy model pojazdu może być utworzony na istniejącym (starym) typie homologacyjnym pojazdu. Dlatego możliwa jest sytuacja, w której nowy model pojazdu utworzony po 31 marca 2018 roku nie ma obowiązku być wyposażony w system eCall.
Obowiązek zainstalowania eCall nie dotyczy pojazdów, których pierwsza rejestracja nastąpiła do 30 marca 2018 roku włącznie. W odniesieniu do pojazdów, których pierwsza rejestracja nastąpiła od 31 marca 2018 roku przy przeprowadzaniu badania technicznego pojazdu w zakresie dotyczącym wyposażenia pojazdu w system eCall – pkt. 7.13 w tabeli zawartej w załączniku nr 1 Dział I do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 776 z późn. zm.), należy przede wszystkim zweryfikować przypisany typowi homologacyjnemu kod alfanumeryczny badanego pojazdu, o którym informacja znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pod pozycją „D.2 typ pojazdu”.
Dla ułatwienia badań technicznych w dealerskich SKP, w Strefie Członkowskiej zamieszczamy przygotowane na podstawie informacji przekazanej przez producentów pojazdów przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, zestawienie zawierające listę kodów alfanumerycznych przypisanych typom homologacyjnym pojazdów, które nie podlegają obowiązkowi posiadania systemu eCall w pojeździe. W przypadku dodatkowych wątpliwości prosimy o kontaktowanie się z importerem.