24 lipca 2024 roku odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury w Sejmie, na którym analizowano możliwość zmiany wysokości opłat za rejestrację pojazdów oraz wydawanie praw jazdy. Wskutek nacisku organizacji motoryzacyjnych i posłów, pojawił się także temat opłat za badania techniczne w SKP.
Kwestia podwyżek opłat za rejestracje została zgłoszona przez Związek Powiatów Polskich (ZPP). Opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego nie były aktualizowane 20 lat, a za wydanie prawa jazdy 10 lat. W roku 2003 powiaty za zakup dowodu rejestracyjnego w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) powiaty płaciły 10,69 zł, a od kwietnia tego roku – 44,75 zł brutto. A opłata za wydanie dokumentu którą płaci w urzędzie właściciel pojazdu to dziś 54 zł. Obecnie opłata za wydanie prawa jazdy wynosi 100 zł. 10 lat temu zakup dokumentu prawa jazdy w PWPW kosztował samorządy 43,32 zł. Od kwietnia tego roku – 80,75 zł brutto.
Podczas obrad komisji Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury potwierdziła potrzebę waloryzacji wynikającą z rosnących kosztów przygotowania dokumentów. Zapytana o szczegóły potwierdziła, że wydanie prawa jazdy powinno kosztować o 45-50% więcej niż teraz. Jak jednak podkreśliła, Ministerstwo prowadzi analizy kosztów, ale nie potwierdziła, że prowadzone są prace które w efekcie doprowadzą do podniesienia cen.
Posłowie biorący udział w dyskusji zwracali również uwagę na potrzebę podniesienia ceny badań technicznych, która nie zmieniła się od 2004 roku. Jak słusznie zauważyli, godząc się na niski koszt badania trzeba liczyć się z niską jakością wykonanej usługi, co może odbijać się na bezpieczeństwie. Podkreślono też, że są stacje znacznie częściej wybierane przez klientów dlatego, że diagności w nich są bardziej przychylni do wydawania pozytywnych ocen. Kilkukrotnie pojawiła się też kwestia nieprawdziwej informacji sprzed kilku tygodni, o podniesieniu opłaty za badanie do 430 zł. Posłowie zwrócili uwagę, że skonstruowano ją tak, że sprawiała wrażenie decyzji podjętej przez Ministerstwo Infrastruktury. Dyrektor Renata Rychter potwierdziła, że w Ministerstwie nie prowadzono działań, które mogłyby prowadzić do takiej podwyżki ceny, chociaż jak informowaliśmy, Ministerstwo prowadzi analizy w celu podwyżki jako takiej.