W ostatnim czasie coraz więcej słychać na temat liberalizacji rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko. Omawiany plan wyłączenia z wykazu szeregu części jest w dużej mierze spowodowany realizacją planów zakładających transformacje mobilności indywidualnej w Europie. Wobec zagrożeń jakie niesie za sobą uszczuplenie omawianego wykazu części Związek Dealerów Samochodów składa pismo w Ministerstwie Infrastruktury.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie z dnia 28 września 2005 r. wprowadza listę części wymontowanych z pojazdów, które z natury rzeczy tj. z uwagi na ich budowę, trwałość oraz możliwość narosłych z powodu ich ponownego montażu patologii i zagrożeń, prawodawca uznał ze niemożliwe do ponownego użytku. Należy przyjąć, że prawodawca kierował się pewną aksjologią, to znaczy z jednej strony wziął pod uwagę postulat zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom pojazdów i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a z drugiej strony wymogi ochrony środowiska i uznał, że bardziej zasadne jest przeznaczenie tych części na odzysk surowców niż na ponowny montaż i użycie w pojazdach. Patrząc na listę tych części, należy przyjąć że taka „decyzja” była jak najbardziej uzasadniona. Aktualnie obowiązującą listę przedstawiamy poniżej.
Lp. | Przedmioty wyposażenia i części |
1 | Poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami |
2 | Klocki, szczęki hamulcowe |
3 | Przewody i uszczelnianie układu hamulcowego |
4 | Tłumiki układu wydechowego |
5 | Przeguby układu kierowniczego i zawieszenia |
6 | Fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi |
7 | Układ blokady kierownicy |
8 | Immobilisery wraz z transponderami sterowania elektrycznego |
9 | Urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe |
10 | Elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności: ABS, ASR) |
11 | Przewody paliwowe |
12 | Filtry jednorazowe i wkłady filtra |
13 | Zawory recyrkulacji spalin |
14 | Instalacje zasilania gazem silników |
15 | Automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi |
16 | Pióra wycieraczek szyb |
17 | Płyny eksploatacyjne, w szczególności: olej silnikowy, olej przekładniowy, olej do przekładni hydraulicznych, olej do układów hydraulicznych, płyn chłodzący, płyn odmrażający, płyn hamulcowy, płyn do układów klimatyzacyjnych |
18 | Konwertory katalityczne (katalizatory) |
19 | Kondensatory zawierające PCB |
ZDS mając na uwadze bezpieczeństwo ruchu drogowego, ochronę środowiska, ale i pogłębiającą się szarą strefę narosłą wokół handlu częściami używanymi w Polsce, przedstawił w Ministerstwie Infrastruktury pismo. Związek przedstawia w nim szereg argumentów przemawiających za utrzymaniem wykazu w niezmienionej formie oraz apeluje o wprowadzenie mechanizmów pozwalających na wyeliminowanie zagrożeń płynących z handlu częściami, które nie powinny być ponownie montowane w pojazdach.
Więcej na temat skutków jakie może przynieść planowana modyfikacja wykazu części zostało przedstawione w piśmie, które zamieszczamy w Strefie Członkowskiej.