W dniu 28 czerwca 2021 roku PZU skierowało do autoryzowanych serwisów pismo, w którym poinformowało o zmianach z dniem 1 lipca 2021 roku w rozliczaniu kosztów napraw w szkodach zgłaszanych w PZU S.A. w ramach ubezpieczeń OC i zgodnie z którym koszty naprawy w szkodach OC mają podlegać “optymalizacji” polegającej na rozliczaniu szkód tego typu według warunków finansowych obowiązujących w zakładach tzw. Sieci Preferowanej (działających na podstawie umów o współpracy zawartych z wybranymi przez PZU Zakładami Naprawczymi) w regionie najbliższym Klientowi, a w przypadku w którym nie będzie możliwe uzgodnienie kosztów naprawy z danym zakładem, naprawa będzie kierowana do tzw. Sieci Preferowanej.
Jak wynika z opinii prawnej, którą przedstawiamy w Strefie Członkowskiej, działanie takie stanowi naruszenie obowiązujących w Polsce przepisów prawa. Zachęcamy do skorzystania z opinii prawnej we własnych rozmowach z PZU / PZU Pomoc.
Związek Dealerów Samochodów uważa, że opisywana praktyka to akt nieuczciwej konkurencji, a forma przedstawionej „optymalizacji” doprowadzi do ograniczenia dostępu do rynku warszatom, zwłaszcza autoryzowanym. Znanym jest fakt, że ubezpieczyciel serwisom spoza swojej Sieci Preferowanej oferuje stawki odbiegające od rzeczywistych kosztów realizowanych napraw. W kontekście omawianego pisma doprowadzi to do sytuacji, w której „brak możliwości uzgodnienia kosztów naprawy” stanie się regułą prowadzącą do blokowania możliwości realizowania napraw w warsztatach spoza Sieci Preferowanej.
Taka praktyka nie tylko doprowadzi do powstania nieuczciwej konkurencji, ale również naruszy interesy konsumentów, którzy nie otrzymają świadczeń, do których są uprawnieni.
W związku z tym ZDS wystosował do PZU wezwanie o zaprzestanie naruszenia niezgodnych z prawem praktyk i wezwał do wycofania się z pisma z dnia 28 czerwca 2021 roku. W przypadku braku skierowania do serwisów pisma, w którym zostanie zawarta informacja o wycofaniu się z anonsowanych zmian przez PZU S.A. oraz PZU Pomoc S.A. Związek Dealerów Samochodów podejmie adekwatne kroki prawne. Na skierowanie do serwisów ww. pisma ZDS oczekuje w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania przez PZU S.A. oraz PZU Pomoc S.A.
O sprawie został również poinformowany Rzecznik Finansowy, do którego ustawowych zadań należy ochrona interesów ubezpieczonych.
Wezwanie wystosowane przez ZDS do PZU i PZU Pomoc znajduje się w Strefie Członkowskiej.