Obecnie obowiązujące rozporządzenia BER / GVO są skrajnie niekorzystne dla firm dealerskich w całej Europie i oddają w pełni kontrole na tym rynkiem koncernom samochodowym.
Dla przykładu od 2010 roku od kiedy obowiązują obecne rozporządzenia, a zupełnie inaczej niż to było w latach wcześniejszych, koncerny kontrolują w zasadzie pełny majątek dealera, bo w przypadku chęci zbycia przedsiębiorstwa transakcja musi się odbywać to za ich zgodą, nawet w przypadku, gdy taka transakcja miała by się odbyć w ramach sieci jednej marki. Ponadto importerzy mogą wypowiadać umowy praktycznie bez odszkodowań, co miało miejsce w ostatnich latach choćby w przypadku wycofania się z Polski marki Chevrolet i zdarza się często przy okazji restrukturyzacji sieci.
W związku z tym Związek Dealerów Samochodów skierował do komitetów wyborczych do Europarlamentu pismo z pytaniami dotyczącymi toczących się obecnie prac nad nowelizacją rozporządzeń 330/2010 i 461/2010, które kształtują stosunki pomiędzy dealerami samochodów a koncernami motoryzacyjnymi.
W liście Związek Dealerów Samochodów zadaje komitetom wyborczym dwa pytania:
- Czy posłowie wybrani z list Państwa Komitetu do Parlamentu Europejskiego będą starać się zmienić obowiązujące przepisy tak, aby bardziej chronić interesy MSP, a nie koncernów motoryzacyjnych, poprzez przywrócenie uregulowań obowiązujących w UE do roku 2010, przed wejściem w życie rozporządzeń 330/2010 i 461/2010?
- Czy w przypadku nieskutecznych działań na rzecz MSP w treści nowych rozporządzeń, partie oraz ruchy polityczne tworzące obecnie Państwa Komitet w obecnym i przyszłym Sejmie, będą popierać wprowadzenie do polskiego porządku prawnego wzorem rozwiązań austriackich, krajowej ustawy w sprawie ochrony autoryzowanych dystrybutorów pojazdów samochodowych w stosunkach z dostawcami i producentami tych pojazdów, chroniącej interesy polskich MSP wobec koncernów motoryzacyjnych?
O odpowiedziach z Komitetów poinformujemy. Treść przykładowego pisma i załącznika do niego w załączeniu.