Od 4 czerwca 2021r. salony dealerskie mają możliwość złożenia wniosku o rejestrację pojazdu klienta za pośrednictwem internetowego formularza. Jest to bardzo duże usprawnienie procesu oszczędzające czas oraz eliminujące dodatkowe koszty. System rejestracji on-line będąc wciąż w fazie wstępnej posiada jednak kilka niedopatrzeń. W związku z tym ZDS w imieniu autoryzowanych dealerów samochodów wystosował pismo do organów odpowiedzialnych za wdrożenie oraz funkcjonowanie systemu, zgłaszając zauważone problemy oraz przedstawiając propozycje ich rozwiązania.
Pierwszym z zagadnień omówionych w piśmie jest kwestia dostępu do systemu ePUAP przez pracowników salonów. W bieżącej wersji skrzynki nie ma możliwości wydzielenia jakichkolwiek poziomów uprawnień dla poszczególnych pracowników. Każdy kto aktualnie otrzyma dostęp do skrzynki, otrzymuje go do całości korespondencji oraz informacji zawartych w ePUAP firmy. ZDS apeluje o wprowadzenie dostępu dla pracowników, ograniczonego wyłącznie do określonych elementów – dotyczących rejestracji oraz zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdów. Jednocześnie przedstawiony został, prowizoryczny sposób dostępu dla pracowników opisany tutaj.
Drugą omawianą kwestią jest brak możliwości doręczania dokumentów i tablic za pośrednictwem firmy kurierskiej. Problemem okazuje się sformułowanie występujące w formularzu mówiące o tym, że przesłanie pozwolenia czasowego, tablic, decyzji o rejestracji oraz dowodu rejestracyjnego może nastąpić “pocztą”. Jest to sformułowanie rozbieżne z ustawą Prawo o ruchu drogowym, gdzie mowa jest nie o „poczcie”, a „operatorze pocztowym”.
Kolejnym problemem zauważonym w systemie jest kwestia podmiotu odpowiedzialnego za rejestracje pojazdów. W formularzu informacje dotyczące właściwości miejscowej starosty, do którego istnieje możliwość złożenia wniosku o rejestrację pojazdu są niekompletne w przypadku rejestracji przez zakład lub jednostkę przedsiębiorcy wielozakładowego.
Ostatnią kwestią jest problem techniczny ograniczający ilość dokumentów możliwych do załączenia w formularzu. Pełnomocnictwa oraz upoważnienia wystawiane najczęściej przez duże firmy dealerskie i leasingowe są odrzucane przez system ze względu na swój duży rozmiar. W związku z tym nalegamy na zwiększenie limitu wielkości plików z załącznikami do 3MB.
Liczymy na jak najszybsze rozwiązanie przedstawionych problemów przez adresowane organy. Omawiane pismo ze szczegółowym opisem poruszonych kwestii znajduje się w Strefie Członkowskiej.