Związek Dealerów Samochodów wystosował do wszystkich senatorów RP pismo, w którym zwraca uwagę na znajdujący się projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 335, druki sejmowe nr 860, 931 i 931-A) zapis legalizujący de facto na gruncie podatku akcyzowego niezgodny z prawem proceder nabywania pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy na podstawie umów „in blanco”. Jest to kolejna próba zatrzymania lub zmiany procesu legislacyjnego w tym zakresie, tym razem w ramach prac w Senacie.
Pisaliśmy już o tym kilka razy, ale przypomnijmy, że powyższy projekt zakłada – w art. 1 pkt 35 – że opodatkowane akcyzą będzie „nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.“
Przepis ten budzi poważne obawy dealerów w kontekście tak zwanych umów “in blanco”. Sprowadzanie do Polski pojazdów z taką umową jest elementem szarej strefy i niestety powszechnym procederem na polskim rynku, dotycząc kilkuset tysięcy aut rocznie. Zastrzeżenia branży dealerów samochodów budzi to, że cytowany wyżej zapis doprowadzi do „zalegalizowania” powyższego patologicznego procederu na gruncie podatku akcyzowego.
W ocenie Związku, jeżeli wskutek wejścia w życie przedmiotowego przepisu będzie wprowadzona nowa podstawa opodatkowania, to doprowadzi to do legalizacji umów “in blanco”, ponieważ organy podatkowe nie będą musiały ustalać rzeczywiście sprowadzającego pojazd, a jego nabywca w kraju nie będzie już składał nieprawdziwej deklaracji podatkowej i nie będzie świadczył pomocnictwa w przestępstwie karno-skarbowym. Organy będą uprawnione przyjąć od niego podatek, pomimo że podatek ten powinien zostać zapłacony przez inny podmiot i znacznie wcześniej. Będzie to rozwiązanie nie do przyjęcia na gruncie zasad ogólnych prawa podatkowego, ponieważ będzie wprowadzać odstępstwo od obowiązku płacenia podatku w terminie i przez pierwotnie zobowiązanego, a będzie mogła to uczynić „za niego” po terminie inna osoba.