15 lutego 2023 roku europejska organizacja zrzeszająca autoryzowanych dealerów oraz serwisy AECDR, do której należy ZDS, wydała komunikat, w którym zajęła stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej. W odpowiedzi na treść projektu, organizacja w swoim komunikacie podważyła sensowność aktualnie stosowanego modelu pomiarów emisji CO2, ale także zaapelowała o dostosowanie infrastruktury do stawianych celów redukcji emisji dwutlenku węgla.
AECDR wprost sprzeciwia się obecnej formie proponowanego rozporządzenia, w pierwszej kolejności podając w wątpliwość zasadność obecnie stosowanego modelu pomiaru emisyjności, czyli „tank to wheel”. Organizacja dealerska zgadza się na realizację celów redukcji CO2 (-55% do 2030 r. i -100% do 2050 r.), jednocześnie przemawiając za korzyściami płynącymi z procesu dekarbonizacji transportu bazującym na wykorzystaniu paliw niekopalnych (biometan, biodiesel), czy też e-paliw. Wymienianymi zaletami są m.in. już obecna infrastruktura, technologia oraz powszechna dostępność.
Organizacja zaznacza, że wyłączne skupienie się na technologii BEV oraz FCEV nie przyniesie faktycznych korzyści ekologicznych, ale również będzie stanowić błędny sygnał dla przedsiębiorstw już inwestujących w technologię paliw niekopalnych. Biorąc pod uwagę powyższe kwestie AECDR postuluje o wprowadzenie dwóch kluczowych zmian w projekcie;
- wycofania się z obecnie stosowanego modelu oceny emisyjności, która nie uwzględnia całego cyklu życia produktu, a jedynie bazuje na emisjach mierzonych „z układu wydechowego”,
- równie ambitnego, co w przypadku proponowanych obostrzeń, dostosowywania infrastruktury obsługi pojazdów elektrycznych oraz wodorowych
Jednocześnie AECDR wzywa Unię oraz państwa członkowskie do podjęcia kwestii już teraz pojawiającego się braku wysoko wykwalifikowanej kadry mogącej zapewnić właściwą obsługę produkcyjną oraz serwisową pojazdom elektrycznym. Organizacja zauważa, że problem ograniczonej podaży techników na rynku pracy jest bezpośrednim skutkiem przyspieszonej elektryfikacji.