Firma DCG Dealer Consulting i IBRM Samar opublikowały najnowszą Listę TOP50 (czyli za 2019). Premiera zestawienia – z oczywistych względów – została przeniesiona do internetu, zaś sama konferencja i uhonorowanie największych dealerów samochodów w kraju będą miały miejsce na początku września.
Przetasowania właścicielskie na polskim (i nie tylko) rynku przełożyły się wprost na zmianę pozycji lidera Listy. Już w chwili podzielenia się w połowie 2019 r. Grupy Krotoski-Cichy na dwie odrębne firmy – Grupę Krotoski i Grupę Cichy – było niemal pewne, że żadna z nich nie zdoła samodzielnie zachować pierwszego miejsca w tabeli (przypomnijmy: działając razem, wywodzący się z Poznania dealerzy bronili tytułu cztery razy z rzędu). Miano lidera polskiego rynku dealerskiego odzyskała zatem po sześciu latach Grupa PGD-IP, ze sprzedażą ponad 21,2 tys. nowych aut i rocznym wzrostem 2,9 proc. (polski rekord sprzedażowy nie został pobity, ponieważ w 2018 r. Grupa Krotoski-Cichy otarła się o 25 tys. szt.). Co złożyło się na taki wynik PGD? Organiczny wzrost czy coraz silniejsza pozycja w Poznaniu to jedno, natomiast główną nowością, jaka pojawiła się w portfolio dealera, jest otworzony w Krakowie salon Volvo, czyli marki, z którą grupa jeszcze nie współpracowała.
Wśród największych firm dealerskich w Polsce większość to firmy członkowskie Związku. W TOP10 znajdziemy aż 7 firm należących do ZDS: Grupa PGD-IP, Grupa PTH, Grupa Bemo, Emil Frey, Grupa Zasada, Carservis i Grupa Auto Wimar.