W parlamencie procedowana jest aktualnie ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. W dniu 26 maja 2023 roku została ona uchwalona w Sejmie i skierowana do Senatu. Zgodnie z nazwą, ustawa ma dotyczyć cyberbezpieczeństwa, ale dość niespodziewanie (i szybko) do aktu tego włączono poprawkę mającą wprowadzić obowiązek przerejestrowywania w terminie 30 dni każdego pojazdu kupionego w Polsce.
Zgodnie z projektem właściciel pojazdu miałby być obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej przez organ Krajowej Administracji Skarbowej;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, zobowiązany byłby on do złożenia wniosku o rejestrację w terminie 90 dni. Dla dealerów ten termin miałby być więc dłuższy.
Jednocześnie ustawodawca próbował wyłączyć ten obowiązek dla pojazdów nowych, ponieważ zawarł w ustawie przepis, który stanowi, że obowiązku nie stosuje się w przypadku gdy właścicielem nowego pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami. Problem w tym, że uczyniono to dosyć nieudolnie, co wynika z tego, że autor przepisów nie wiedział jak wygląda łańcuch dostaw nowego samochodu w naszym kraju. Mianowicie obowiązek wyłączono tylko dla powyższego punktu 3 czyli sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Autoryzowani dealerzy (w ogromnej większości) nie sprowadzają pojazdu, tylko kupują to auto od polskiej spółki importera / producenta samochodów. W związku z tym dalej by się do nich stosował obowiązek z punktu 1 i każde nowe auto kupione w Polsce od producenta / importera musiałoby być rejestrowane w ciągu 90 dni. Zwolnienie w chwili obecnej dotyczy tylko importerów.
ZDS już podjął działania w celu zmiany projektu. Aktualnie znajduje się on w Senacie. Intencją prawodawcy było wyłączenie dla samochodów nowych, ponieważ nikt nie chce, żeby wszyscy klienci w Polsce wyjeżdżali z salonów nowymi autami, które musiałyby być wcześniej zarejestrowane na dealera. Jednocześnie jako że przepis zawiera generalny obowiązek przerejestrowania samochodu w ciągu 30 dni (90 dni dla dealerów) po jego zakupie w Polsce, powstaje też problem dla aut używanych kupionych przez dealerów z rynku. Tym samym, Związek będzie działał wraz z innymi organizacjami, żeby z obowiązku wyłączyć w ogóle przedsiębiorców handlujących profesjonalnie pojazdami.