W poniedziałek 13 listopada 2023 roku Urząd Miasta Stołecznego Warszawy poinformował o poprawkach w projekcie dotyczącym wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Najważniejsze zmiany jakie zostały wprowadzone to m.in. powiększenie obszaru SCT oraz wprowadzenie ulg dla mieszkańców projektowanej SCT i seniorów. Przypominamy, że w tygodniu poprzedzającym udostępnienie informacji przez ratusz, ZDS skierował do władz Warszawy pismo apelujące o wznowienie prac nad projektem, o czym informowaliśmy tutaj.
Nowy projekt warszawskiej Strefy Czystego Transportu zakłada objęcie w całości dzielnic Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli. Wprowadzona zostanie również ulga dla mieszkańców terenu Strefy płacących podatki w Warszawie. Będą wyjęci spod wymogów SCT przez pierwsze cztery lata funkcjonowania projektu, czyli okresu pierwszego i drugiego etapu wdrożenia.
Nowa wersja projektu zakłada wprowadzenie dodatkowego wyjątku dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. Od wymogów zostały przewidziane wyjątki dla pojazdów m.in. służb, osób niepełnosprawnych, autobusów wycieczkowych, czy pojazdów zabytkowych i historycznych spełniających definicję stosowaną przez ubezpieczycieli, pojazdów specjalnych.
Władze zaproponowały również tzw. „wyłączenia gminne okazjonalne” dotyczące przypadków losowych, uprawniające do wjazdu na teren SCT przez pojazdy niespełniające wymogów, przez 4 dni w roku.
Związek Dealerów Samochodów apelował o uniemożliwienie wjazdu do Strefy najstarszym pojazdom, czyli benzynowym, spełniającym normy Euro1 i Euro2 już na pierwszym etapie wdrożenia projektu, o czym szerzej pisaliśmy już na początku tego roku. Postulat nie został uwzględniony w treści nowego projektu.