Od 27 marca 2021 obowiązują nowe ograniczenia w zakresie działalności handlowych obiektów wielkopowierzchniowych. Podobnie jak w przypadku poprzednio wprowadzanych ograniczeń nie będą one dotykać salonów dealerskich i serwisów. Wynika to z tego, że pomimo dużej powierzchni ogólnej tych obiektów, praktycznie żaden z nich w Polsce nie będzie miał “powierzchni sprzedaży” większej niż 2000m2. W tym zakresie pozostaje aktualna ocena prawna którą Związek Dealerów Samochodów przedstawiał w komunikatach z wiosny i jesieni 2020 roku, ponieważ przepisy te są sformułowane tak samo.
Ponadto niektóre aspekty działalności motoryzacyjnej prowadzonej w galeriach handlowych są w dalszym ciągu dozwolone. Dotyczą one:
- handlu detalicznego którego przeważająca działalność polega na sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów samochodowych lub motocykli,
- prowadzenia działalności usługowej której przeważająca działalność polega na świadczeniu usług naprawy pojazdów samochodowych lub motocykli oraz naprawy lub wymiany opon i dętek oraz myjni samochodowych.
Od 27 marca 2021 zaostrzeniu uległ jednak limit klientów w placówkach handlowych. I tak wynoszą one:
- 1 osoba na 15 m2 – w przypadku obiektów i placówek o powierzchni przeznaczonej w celu sprzedaży lub świadczenia usług nie większej niż 100 m2 (z wyłączeniem obsługi),
- 1 osoba na 20 m2 – w przypadku obiektów i placówek o powierzchni przeznaczonej w celu sprzedaży lub świadczenia usług większej niż 100 m2 (z wyłączeniem obsługi).
W minionym tygodniu Związek Dealerów Samochodów skierował (wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego) pismo do ministra Jarosława Gowina, w którym zaapelował o niewprowadzanie dodatkowych zakazów dotyczących funkcjonowania salonów i serwisów samochodowych oraz zakładów przemysłowych produkujących pojazdy, opony, części, komponenty i podzespoły motoryzacyjne. Pismo to przekazujemy w załączeniu.