Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego aut elektrycznych dla osób fizycznych.
Przypomnijmy, że dotychczasowy program „Mój elektryk” w zasadzie już nie funkcjonuje, ponieważ NFOŚiGW z dniem 1 września 2024 roku wstrzymał nabór wniosków w ścieżce leasingowej. Przewidziana na ten cel alokacja w programie wysokości 660 mln zł została wyczerpana.
W nowym programie, wsparcie zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 będzie finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na nowy instrument wsparcia, w kamieniu milowym dla działania E4Ga, przyznano kwotę 373 750 000 euro (ponad 1,6 mld zł).
Dopłata będzie mogła wynieść nawet 40 tysięcy złotych, a ostateczna wysokość będzie uzależniona od zezłomowania auta spalinowego raz od dochodów beneficjenta. Na chwilę obecną głównym minusem projektu jest to, że nie uwzględnia on żadnego wsparcia dla osób prawnych (choć wbrew doniesieniom medialnym uwzględnia on „firmy” – w postaci JDG). Z pewnością będzie to przedmiotem silnego lobbingu ze strony branży. Został utrzymany także limit ceny auta w wysokości 225 tysięcy złotych. Brak jest również rozwiązań dla samochodów używanych, co jest pożądane przez branżę, ponieważ ułatwia sprzedaż samochodów nowych.
W Strefie Członkowskiej dostępny jest plik z założeniami programu. Bardzo prosimy wszystkich dealerów o przesłanie uwag, które po analizie będą złożone przez ZDS w imieniu branży dealerskiej do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na Państwa uwagi czekamy pod adresem biuro@zds.org.pl do środy 27 listopada 2024 roku.