5 października 2021 roku została przyjęta przez Radę Ministrów ustawa o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której zadaniem m.in. będzie dostosowanie prawa krajowego do przepisów Unii Europejskiej dotyczących promowania ekologicznie czystego i energooszczędnego transportu drogowego.
W projekcie doprecyzowane zostały zasady tworzenia stref czystego transportu. Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców) oraz wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref oraz uelastycznienie przepisów w tym zakresie oraz pozostawienie większej możliwości ich kształtowania gminom. Pominięte zostały jednak sugerowane przez Związek Dealerów Samochodów i inne organizacje propozycje zmian w ustawie, które mogłyby m.in. urealnić i usprawnić tworzenie Stref Czystego Transportu w formie, która stopniowo i sposób bardziej realny pozwoliłaby zredukować poziom zanieczyszczenia powietrza w największych Polskich miastach, ale również stanowiłaby bodziec dla przekształcania polskiego parku samochodowego, w kierunku niskiej, a finalnie zerowej emisyjności.
Przyjęta ustawa w swoich założeniach ma przede wszystkim na celu promowanie transportu bazującego na alternatywnych źródłach zasilania oraz instytucjonalne przygotowanie Polski do rozwoju elektromobilności. W przyjętej ostatecznej formie nowelizacji zostały uregulowane kwestie dotyczące stacji ładowania samochodów elektrycznych w miejscach zamieszkania, a także doprecyzowano samą definicję stacji ładowania.
Została jednak pominięta kwestia przygotowania usprawnionych warunków dla funkcjonowania Stref Czystego Transportu. Związek Dealerów Samochodów przedstawiał swoje sugestie dotyczące zmian w ustawie, które pozwoliłyby dostosować Strefy Czystego Transportu do dynamiki Polskiego rynku. Sugerowane przez ZDS w lutym i grudniu propozycje dotyczyły przede wszystkim przystosowania Stref do stopniowego regulowania norm na przestrzeni nadchodzących lat oraz tworzenia ich w formie, które nie będą uciążliwymi dla ich mieszkańców.