25 stycznia 2023 roku zostały przedstawione wstępne założenia mające stanowić podstawy funkcjonowania warszawskiej Strefy Czystego Transportu. Najważniejszymi informacjami jakie zostały omówione w trakcie prezentacji planowanej Strefy, były te dotyczące progresji obostrzeń wobec norm emisji pojazdów, które mogłyby do SCT wjechać, a także samego obszaru jaki zostałby Strefą objęty.
W bieżącej wersji projekt zakłada podzielenie wprowadzania SCT w Warszawie na pięć etapów. Pierwszych z nich, rozpoczynający się w roku 2024, zakłada ograniczenie wjazdu samochodów niespełniającym norm Euro2 w przypadku pojazdów benzynowych oraz niespełniającym norm Euro4 w przypadku pojazdów napędzanych silnikami diesla. Niestety w praktyce oznacza to umożliwienie wjazdu do strefy pojazdom w wieku nawet 27 lat (benzynowe) oraz 18 lat (diesle).
W przeciwieństwie do SCT uchwalonej niedawno dla Krakowa, ta warszawska obejmować będzie dzielnicę Śródmieście oraz części przylegających do niego administracyjnych dzielnic.
Związek Dealerów Samochodów już od 2020 roku opiniował projekty kolejnych wersji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, tak aby nie tylko uszczelnić ostateczne przepisy regulacji, ale również dostosować je do rodzimego rynku i realiów panujących na drogach. Kontynuując te działania Związek Dealerów Samochodów wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, na początku roku 2022, gdy w życie wchodziła nowelizacja ustawy, złożył na ręce władz największych 25 polskich miast pismo, w którym ujęte zostało oficjalne stanowisko przedstawicieli rynku motoryzacyjnego w sprawie tworzenia Stref Czystego Transportu.
Wówczas przedstawiona została propozycja umożliwienia wjazdu do strefy wyłącznie pojazdom spełniającym normy emisji Euro 5 i wyższe, co pozwoliłoby na realne ograniczenie zanieczyszczenia powietrza. Wobec przedstawionych wstępnych założeń funkcjonowania nowych Stref, ZDS wraz z PZPM będzie kontynuował opiniowanie ich projektów, biorąc aktywny udział konsultacjach społecznych.
Warto nadmienić, że wkrótce projekt swojej strefy czystego transportu ma opublikować miasto Gliwice.