Związek Dealerów Samochodów w ramach konsultacji publicznych przewidzianych dla projektu rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych przedstawił swoje poprawki uwzględniając realne potrzeby rynku oraz stan branży. Przedstawionych zostało łącznie 8 poprawek merytorycznych, uzasadnionych zarówno interesami osób poszkodowanych oraz przedsiębiorstw zajmujących się likwidacją szkód komunikacyjnych, a także przedstawiono propozycję nowego brzmienia przepisów.
12 kwietnia w siedzibie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego odbyło się spotkanie, na którym przedstawiciele ZDS mogli zaprezentować postulaty i poprawki, które w lutym tego roku zostały złożone w oficjalnym pisemnym stanowisku Związku.
Przedstawiciele ZDS przedstawili następujące zagadnienia:
- Uwzględnienie w świadczeniu kosztów związanych z myciem pojazdu (każdorazowo przed rozpoczęciem naprawy powypadkowej oraz każdorazowo przed zakończeniem naprawy samochodu) oraz koniecznością realizacji wszystkich niezbędnych procedur likwidacji szkody przez warsztat naprawczy i jego pracowników. Wynika to z przyjętych w 2018 roku rekomendacji Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej.
- Poprawka redakcyjna dotycząca punktu 15.7 tj. kwestii stosowania cen z rynku ogólnopolskiego i rynku lokalnego.
- Postulat wykreślenia Rekomendacji nr 16, czyli możliwości organizacji naprawy pojazdu przez zakład ubezpieczeń, która może stanowić zagrożenie dla rynku serwisów blacharsko-lakierniczych, zwłaszcza autoryzowanych.
- Postulat wykreślenia punktu 17.4 rekomendacji tj. możliwości pomniejszania wartości świadczenia o wartość wzrostu wartości rynkowej pojazdu w stosunku do wartości sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę i po dokonaniu naprawy przy użyciu nowych części i materiałów.
- Doprecyzowanie przesłanek do zastosowania części kategorii „O”.
- Postulat wpisania w dokumencie Rekomendacji obowiązku zgłaszania przez ubezpieczycieli do CEPiK wystąpienia „szkody istotnej” w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym.
- Zapisanie, żeby wycena „wraku” pojazdu przy szkodzie całkowitej była dokonywana przez niezależną od ubezpieczyciela platformę.
- Zmiana „trendu” stworzonego uchwałą Sądu Najwyższego z 2017 roku dotyczącą pojazdów zastępczych. Związek zwrócił uwagę, że oferowanie przez ubezpieczycieli aut zastępczych nie jest prawidłowym modelem, a oferowane przez ubezpieczycieli auta niekiedy są fikcją. Dlatego też dostawcą auta zastępczego powinien być w pierwszej kolejności serwis lub wypożyczalnia.
Na spotkaniu zwrócono też przedstawicielom KNF uwagę na bieżące problemy branży serwisowej w Polsce i opisano najczęściej występujące praktyki ubezpieczycieli. Przedstawiono także statystyki sądowe i to jak spory serwisów, wypożyczalni i kancelarii odszkodowawczych z ubezpieczycielami obciążają obecnie wymiar sprawiedliwości. Według posiadanych statystyk, w 2020 roku było to około 175 tysięcy spraw. To najbardziej liczna grupa spraw w polskich sądach, przewyższająca swoim rozmiarem nawet słynne sprawy „frankowe”. Ciekawym zjawiskiem jest to, że liczba zgłaszanych szkód z OC maleje, a mimo to ilość spraw sądowych z ubezpieczycielami rośnie.
Naszą prezentację można zobaczyć w Strefie Członkowskiej.
O przebiegu dalszych prac nad dokumentem Rekomendacji będziemy informować na bieżąco.