Rada m. st. Warszawy w dniu 16 stycznia 2020 roku przyjęła tak zwaną uchwałę krajobrazową. Uchwała krajobrazowa wprowadza rozwiązania prawne, które regulują nie tylko zasady umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej, ale także stawiania ogrodzeń czy obiektów małej architektury.
Przypominamy, że zgodnie z nowymi przepisami za „reklamę” uznawać się będzie każde upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi i przedsięwzięcia. „Tablicą reklamową” będzie każdy przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji, w szczególności baner reklamowy, reklama naklejana na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu lub ogrodzeniu. Ponadto ustawa zawiera też definicję „urządzenia reklamowego” przez które będziemy rozumieć każdy przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż „tablica reklamowa”.
Nośnikiem reklamowym od którego potencjalnie może być pobierana opłata będzie każda tablica, totem, baner, kaseton, neon, obklejanka szyb, rusztowanie z płachtą, czy wyświetlacz – także te znajdujące się na i przy salonach dealerskich.
Zobowiązanym do ponoszenia opłaty będzie zawsze właściciel nieruchomości na której nośnik reklamowy się znajduje.
Ustawa wprowadza pojęcie „szyldu”, którym będą szczególne rodzaje „tablic reklamowych” i „urządzeń reklamowych”, które będą znajdować się bezpośrednio na nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza, którą reklamują. Od nich nie będą pobierane opłaty, chyba że będą one sprzeczne z „uchwałą reklamową” gminy. Uchwała ta będzie też ustalać wysokość opłat. Taka regulacja powoduje, że oznaczenia salonów – totemy, loga (dealera jak i koncernu), wyklejanki szyb, rozwinięte banery itd. znajdujące się na nieruchomości na której jest salon co do zasady nie będą podlegać opłacie, chyba że któryś z tych nośników będzie niezgodny uchwałą reklamową.
Pełna treść uchwalonego dokumentu znajduje się pod poniższym linkiem.