Pandemia koronawirusa na naszych oczach zmieniła nasz świat i zatrzymała światową i polska gospodarkę. Ale kiedyś trzeba wrócić do życia. I żeby to zrobić najbezpieczniej i najskuteczniej trzeba zmienić dziesiątki reguł prawnych, zasad, standardów i przyzwyczajeń. Te powszechne prawdy dotyczą także polskiego sektora dystrybucji samochodów i usług serwisowych.
Już dziś musimy rozpocząć pilne działania by tę „nową rzeczywistość” dla polskiej motoryzacji, stworzyć. I muszą wziąć w tym udział wszyscy – władze ustawodawcze, wykonawcze i samorządowe – bo trzeba zmienić dziesiątki przepisów, importerzy i producenci – bo trzeba przebudować standardy i schematy działania, i dealerzy – bo trzeba zmienić modele biznesowe i przede wszystkim przyzwyczajenia.
Związek Dealerów Samochodów jako reprezentant firm sektora dystrybucji samochodów i usług serwisowych przedstawia program działań potrzebnych od zaraz.
Od czego zaczynamy? Od 2 rzeczy:
1. Akcja informacyjna skierowana do naszych klientów
#WszystkoPracuje
4 maja to ważna data dla polskiego handlu i usług. Po kilku tygodniach przerwy do pracy wróciły galerie handlowe, duże sklepy RTV AGD i sklepy meblowe. I choć polscy dealerzy i serwisy nie przerwali pracy i cały czas byli dostępni dla swoich klientów, to jest to dobry moment by przypomnieć, że polskie salony i serwisy dealerskie pracują w pełnym zakresie usług. I co jeszcze ważniejsze w najwyższym standardzie sanitarnym. Przypomnijmy o tym naszym klientom w akcji #WszystkoPracuje.
2. Wdrożenie jednolitych wytycznych organizacyjnych i sanitarnych, dzięki którym wszyscy polscy dealerzy zapewnią klientom najwyższy standard sanitarny
Polskie salony i serwisy dealerskie w odróżnieniu od innych krajów Unii Europejskiej, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Włoch, Austrii czy Czech w czasie pandemii nie przerwały pracy. Dzięki temu w okresie ostatnich tygodni, na bieżąco, doskonaliły procedury sanitarne i organizacyjne, żeby zapewnić klientom i pracownikom najwyższy poziom bezpieczeństwa. Wszystkie te doświadczenia wraz z wytycznymi europejskich organizacji dealerskich oraz obowiązującymi od 4 maja wytycznymi Ministerstwa Rozwoju i GIS posłużyły do przygotowania WYTYCZNYCH dla stacji dealerskich. Dokument ten precyzyjnie opisuje ogólne i szczegółowe zasady sanitarne jakie powinny być wdrożone w polskich stacjach dealerskich. Wdrożenie zasad z tego dokumentu zapewnia klientom i pracownikom najwyższy poziom bezpieczeństwa sanitarnego (zobacz link) .
Kolejne elementy Programu będą wdrażane w najbliższych dniach i tygodniach:
Nowa rzeczywistość organizacyjna i sanitarna:
1. Centralne (w tym importerskie) modele zapewnienia powszechnego dostępu do środków ochrony. ZDS w porozumieniu z grupami zakupowymi zorganizuje możliwość centralnej (zawsze dostępnej dla dealerów) dostępu do środków ochrony (rękawiczki, płyny dezynfekujące, maski, przyłbice, termometry, kamery termowizyjne). Podobne działania powinny zostać podjęte przez importerów samochodów na rzecz swoich sieci.
2. Nowe standardy obsługi i kontaktu z klientem. ZDS przedstawi podstawowy kodeks zachowań i warunków działania stacji dealerskiej w warunkach „nowej rzeczywistości sanitarnej”, opracowany na podstawie zaleceń władz sanitarnych oraz polskich i europejskich „dobrych praktyk”. Importerzy w porozumieniu z dealerami każdej z marek powinni opracować jednolite zasady obowiązujące w całej sieci
3. Nowe standardy ilościowe i jakościowe dotyczące pracowników dealera. Importerzy w porozumieniu ze stowarzyszeniami markowymi i dealerami powinni dokonać przeglądu standardów ilościowych i jakościowych, które w warunkach nowej rzeczywistości sanitarnej muszą zostać zmienione i obniżone. Dotyczy to przede wszystkim obniżenia standardów ilości zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zmian w standardach wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników.
4. Centralne (importerskie) modele organizacyjne na wypadek kwarantanny w firmie dealerskiej. ZDS przedstawi propozycje modeli organizacyjnych (podział na zespoły, modele pracy zmianowej, zespoły dyżurne) mających ograniczenie ewentualnych, negatywnych skutków dla działania dealera w przypadku ogłoszenia kwarantanny dla części jego pracowników. Importerzy w porozumieniu z dealerami swojej sieci powinni opracować jednolite zasady obowiązujące w całej sieci oraz model tzw. „zespół dyżurnych”, możliwych do uruchomienia w przypadku kwarantanny u dealera.
Zmiany i ograniczenia standardów dealerskich:
1. Nowe zasady wynagradzania/bonusów w tym natychmiastowa rezygnacja z samorejestracji. Importerzy wraz z przedstawicielami stowarzyszeń markowych i dealerami powinni natychmiast przystąpić do przebudowy modeli finansowania stoków dealerskich, samochodów nowych i używanych, w celu zapewnienia dealerom płynności finansowej w okresie osłabienia koniunktury. Konieczna jest również zmiana systemów marżowo bonusowych, które skompensowały by straty na wolumenie sprzedaży samochodów i pozwoliły na utrzymanie rentowności w roku 2020 . Jest to konieczne dla utrzymania finansowania dealerów przez banki komercyjne. Jednym z podstawowych elementów tych działań musi być natychmiastowa rezygnacja importerów z tzw. „samorejestracji”.
2. Moratorium na realizację wszelkich zmian standardów do końca 2021. Importerzy wraz z przedstawicielami stowarzyszeń markowych i dealerami powinni w trybie natychmiastowym podpisać moratorium wstrzymujące obowiązek realizacji wszystkich kosztotwórczych programów podnoszenia standardów co najmniej do końca roku 2021.
Szybkie zmiany prawa:
1. Digitalizacja i ujednolicenie procesów
a) Rejestracja pojazdów u dealera. ZDS wystąpi do Ministerstwa Infrastruktury o natychmiastowe wznowienie prac nad projektem rejestracji pojazdów u dealera, tak aby najpóźniej w 3. Kwartale 2020 stało się to obowiązującym prawem.
b) Ujednolicenie obowiązków i wymagań rejestracyjnych w administracji samorządowej. ZDS przygotuje projekt zmian prawnych mających na celu ujednolicenie wszelkich zasad dotyczących obowiązków związanych z rejestracja pojazdu, tak aby nie były możliwe różnice interpretacyjne w poszczególnych jednostkach samorządowych.
2. Ograniczenie szarej strefy w motoryzacji:
a) Kontrola i ewidencja wymiany oleju i innych materiałów szkodliwych przy badaniu SKP. ZDS przygotuje projekt zmian prawnych wprowadzających przy przeglądach SKP obowiązek przedstawienia dokumentu fiskalnego udowadniającego zakup i wymianę olejów i innych materiałów szkodliwych w legalnym źródle. Poza tym ZDS przedstawi projekt zmian prawnych wprowadzających:
b) obowiązek przedstawienia faktury VAT przy likwidacji szkód komunikacyjnych.
c) zmiany w zasadach rejestracji profesjonalnej rozszerzających ją także na usługi serwisowe i samochody używane, w tym zmiany prawa ubezpieczeniowego w zakresie OC dla użytkowania pojazdów z rejestracją profesjonalną
d) obowiązek podawania nr VIN przy ogłoszeniach handlowych dotyczących pojazdów używanych.
Programy i modele digitalizacji działań dealera w zakresie organizacji, marketingu i sprzedaży:
1. Realizacja programu „Digital Dealer”. ZDS wraz z partnerem/partnerami technologicznymi rozpocznie program polegający na ocenie potrzeb, kreowaniu i ocenie rozwiązań informatycznych i ich realizacji w zakresie procesów informatyzacji i digitalizacji procesów sprzedażowych, marketingowych, organizacyjnych i zarządczych na rynku dealerskiej sprzedaży samochodów nowych, używanych i usług serwisowych. W ramach programu promowane będą także istniejące na rynku idee i rozwiązania technologiczne z zakresu e-handlu czy videomarketing.